– Som medlem og leder av Jernbaneforum Sør de siste 12 årene har jeg hatt et ekstra engasjement for sammenkoblingen av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, via «Grenlandsbanen» mellom Porsgrunn og Gjerstad.
I innstillingen til Nasjonal Transportplan (NTP) har det endelige svaret fra regjeringen kommet. Det blir ingen Grenlandsbane (og en time kortere reisetid) de neste 12 årene heller.
Jeg er skuffet, men ikke overrasket. Vi har rett og slett ikke politikere fra vår landsdel med gjennomslagkraft nok for å få til større prosjekter, verken på Stortinget eller i regjeringsapparatet.
Selv om Grenlandsbanen har hatt tverrpolitisk støtte i fylkestingene fra Vestfold til Rogaland i en årrekke, har ikke dette hatt noen som helst betydning når budsjettmidlene skal fordeles av Stortinget.
Hvorfor man samtidig investerer milliardbeløp i utbedringer og signalanlegg på dagens Sørlandsbane er en gåte. Det hjelper jo lite når reisetiden fremdeles er like lang mellom Kristiansand og Oslo som den har vært de siste 50 årene. Pr. nå tar det 45 minutter kortere tid å kjøre bil enn å ta tog. Med ferdigstilt E18 mellom Bamble og Grimstad vil forskjellen øke med 15-20 minutter til!
Selv med statssekretær Cecilie Knibe Kroglund (A), bosatt i Lillesand, og med jernbane i sin portefølje, blir det ikke satt av en eneste krone til dette viktige og gryteklare prosjektet. Sjefen hennes, samferdselsminister Jon Ivar Nygård (A), tok kanskje for mye av potten til jernbanesatsing til Fredrikstad, der han selv kommer fra?
Vi har i det minste fått et svar. Sørlandsbanen vil miste sin konkurransekraft og bli uaktuell å bruke sammenlignet med bil og buss. Min spådom er at de minste stasjonene på Sørlandsbanen snart vil miste flere togstopp, som en siste krampetrekning for å spare tid på langrutene. Dette er begynnelsen på slutten for Sørlandsbanen.
I Gjerstad fjernes snart båndleggingen til ny jernbanetrasé og det satses i stedet på flere boliger og mer næringsutvikling der toget skulle ha gått.
Det skal bli utvikling av dette også!
Rune Hagestrand.