Like sikkert som at bjørka spretter i april hver vår, spretter også russen ut i full blomst omtrent samtidig. Begge deler et kjærkomment syn. Nå er det vår!
Nylakkerte russebiler, og kunstneriske russebusser dundrer av gårde, og kan høres langs veiene og på stoppestedene der russen samles, natt etter natt. RT2025 er i gang, og de neste måneden er hørselvern russens beste venn.
Det er en ny tid: russen ruller. Sånn er det bare.
Men denne russetida krever sitt. Både for russen, som har planlagt og jobbet hardt for dette i lang tid. Men også forforeldrene, som kanskje har grua seg, like lenge. For det er vanskelig å være støttende, uten å mase. Være tilgjengelig uten å trenge seg på. Det er vanskelig for foreldre å gi slipp, og samtidig stole på at ungdommene tar egne, gode valg.

Musikken dundrer i karosseriet mens russen ruller hvileløst rundt på veiene. Ofte på E18, fra samlingssted til samlingssted. Det er musikk, neonlys, og god stemning. Det blir seine kvelder og tidlige morgener. Kanskje det går døgn før dere ser hverandre neste gang. Nye vaner etableres. De voksne føler på at de mister kontakten. De unge føler seg fri.
Mammaer og pappaer er ikke så viktige lenger. I stedet måforeldre lære å slippe taket. Slippe fuglen fri. Det kan være skummelt og uvant, men kanskje også sunt, både for ungdommer og foreldre.
«Det vil jo helst gå bra», tenker du. Og det vil det jo. For vi unner alle disse fantastiske ungdommene en velfortjent og fin russefeiring. En feiring som nå er flyttet ut på veiene, og foregår på rullende hjul om bord i biler og busser. På godt og vondt.
For med russen rullende på veiene om nettene, fins det alltid en risiko. Derfor er det viktig at også foreldre engasjerer seg i russens holdninger og atferd når det kommer til rulling og trafikksikkerhet.
For selv om foreldre kan føle seg maktesløse og satt på sidelinja, så har de likevel en viktig rolle. Det er å ta sin del av ansvaret gjennom å bry seg, og være tilgjengelig. Ha mobilen på nattbordet i varslingsmodus, og være kjørbare og edrue hver rulledag, stille opp hvis noe skjer. Ikke bare for egne barn, men for de som trenger det. Få russen til å kjenne at vi er på samme lag, ved å skape trygghet og gi tillit under ansvar.
Det handler om å legge til rette for en trygg og inkluderende russefeiring, og hjelpe russen med å ta de riktige valgene. I en hektisk russetid er det fort gjort at noe glipper. Så vær dette sikkerhetsnettet som russen trenger når de selv har kastet hemningene over bord. Vi kan ikke risikere å miste noen av ungdommene våre i en tragisk russeulykke.
Trygg Trafikk deler særlig en bekymring for sikkerheten om bord i russebusser. Det er derfor ingen tvil om at tilbudet om gratis kontroll av russebiler og russebusser utført av Statens Vegvesen er viktig å benytte seg av. Det sikrer at kjøretøy og sjåfør oppfyller alle tekniske krav, det sikrer passasjerer, og sikrer at lydanlegg er montert forskriftsmessig og muligebrannfarer blir forhindret. Statens Vegvesen er ikke ute etter å «ta» noen, men å bidra til en trygg russetid på veiene.
Det er fortsatt mulig å benytte seg av dette tilbudet, enten 23. april i Arendal, eller 24. april i Kristiansand. Den synlige, grønne oblaten du får av vegvesenet i ruta etter denne kontrollen, sparer russen for mye bry seinere. Forebygging lønner seg, og russens trygghet kommer alltid først.
En annen åpenbar bekymring vi har for russen er beltebruk i buss. Hvordan kan vi forsikre oss om at alle som ruller er sikret i setene? Med mange og uoversiktlige russegrupper som ofte tar med ekstrapassasjerer, kan det være fort å glemme sikkerheten til alle om bord, eller om det er nok ledige seter. Bussen kan fort bli et livsfarlig, «rullende diskotek», som kan gi fatale konsekvenser ved en bråbrems.
Hvem tar ansvar for dette? Er det buss-sjefen? Er det bussjåføren? Eller er det ikke så nøye? Det er grunn til å ta en prat med russen deres om dette ansvaret? Er alle sikret når dere ruller?
Er det egentlig så nøye, tenker nok noen. Men faktum er at uten bruk av setebelte er du svært utsatt i en kollisjon. Og kanskje enda verre: du er i tillegg en stor fare for alle rundt deg.
For la oss si at du veier 70 kg. Ved en kollisjon i bare 50 km/t vil kroppen din tilsvare en masse på nesten 1 tonn! Det er mer enn en fullvoksen elgokse. Det er lett å skjønne at en slik bråbrems vil kunne gjøre stor skade, både for seg selv ogandre i bussen, selv om de sitter riktig sikret.
Bare tenk deg at du lar treåringen din herje rundt, usikret i baksetet når dere er ute og kjører på motorveien. En absurd tanke, ikke sant? Den samme bekymringen for konsekvensene av dette bør gjelde også når ungen er blitt voksen, og er russ om bord i en russebuss.
Vil du tillate at barnet ditt står, eller sitter usikret, i en russebuss i 110 km/t på E18 i natt?
Vær de «kjipe» foreldrene som snakker med russen, og medandre foreldre, og minner om dette. La det bli et felles ansvar– å ta ansvar. Vær de gode voksne som bidrar til at de kjære ungdommene våre alltid kommer hjem i god behold.
Med ønske om en uforglemmelig, fin og trygg russetid!
Elen Regine Lauvhjell, Trygg Trafikk