I dag ble dette markert med besøk av Project developer Jostein Iversen og Installation manager, Erik Leknesund fra Tesla Norge.
Tesla utvider nå Supercharger-stasjonen på Brokelandsheia med 16 nye V3 Supercharging-ladestolper. Fra før har ladestasjonen 12 V2 Supercharging-ladestolper. Dette er altså mer enn en dobling av ladekapasiteten på Tesla Supercharger på Brokelandsheia. Stasjonen på Brokelandsheia ligger praktisk til ved Heimat i nærheten av E18, og gjør langdistansereiser i Agder enklere, opplyser Tesla i en pressemelding.
15 minutters ladepauser
– For å få stadig flere til å velge en elbil som sin neste bil, mener Tesla at ladingen må bli raskere. Derfor har vi videreutviklet Supercharging-teknologien vår, og ladestasjonene vi bygger er tredje generasjon ladestasjoner, kalt V3 Supercharging, sier Iversen og Leknesund fra Tesla Norge.
V3 Superchargere har en effekt på opptil 250 kilowatt, som betyr enda kortere ladepauser når man skal på elektrisk langtur i en Tesla. En Model 3 Long Range kan lade opptil 120 kilometer rekkevidde på fem minutter på en V3 Supercharger, og vi forventer at en typisk ladeøkt vil være på omlag 15 minutter. Med V3 Supercharging styres kapasiteten mellom ladestolpene intelligent av ett eller flere sammenkoblede kabinetter.
Stort fremskritt
V3 Supercharging representerer et stort teknologisk fremskritt, og de europeiske V3-stasjonene vil kun ha CCS-kontakt. Alle Model 3 levert i Norge støtter CCS-lading. Model S og Model X-eiere vil fortsatt kunne bruke de nye laderne med CCS-adapteret, som har vært standardutstyr for Model S og Model X siden mai 2019.
Tesla har 75 Supercharger-stasjoner med til sammen 1047 ladestolper i Norge.
– Vi ønsker å takke Gjerstad kommune for tilrettelegging i forbindelse med utvidelse av Superchargeren på Brokelandsheia. Kommunens fremtidsrettede holdning til å muliggjøre elektrisk mobilitet har gjort at vi fikk denne utvidelsen på plass før sommeren, slik at reisende i regionen får en god opplevelse ved lading av bilene sine i feriesesongen, sier representantene fra Tesla.
Fakta om lading og bruk av Tesla Supercharger
Tesla leverer elbiler med opptil 652 km rekkevidde (WLTP). Den daglige ladingen skjer der bilen sover, og dekker kjørebehovet i hverdagen. Supercharger-nettverket er laget for langdistansereiser, og stasjonene plasseres langs viktige reiseruter for enkel og effektiv lading.
Ved å bruke bilens navigasjon, får du beregnet hvor mye du trenger å lade for å trygt komme frem dit du skal. Den automatiske ladeplanleggingen fungerer også på langtur, for eksempel hvis du vil reise på bilferie i Europa.
On-Route Battery Warmup lar bilen automatisk sørge for at batteriets temperatur optimaliseres før ankomst på Supercharger-stasjonen. Dette kan redusere ladetiden med opptil 25 %.
Eieren kan følge ladingen via Tesla-appen, og får automatisk varsel på smarttelefonen sin når bilen har ladet nok til å fortsette reisen.
For Tesla-kunder som ikke har Supercharging inkludert i sitt Tesla-eierskap, er snittprisen ved norske Supercharger-stasjoner for øyeblikket 2,9 kr per kWt. Prisene ved Supercharger-stasjonene fastsettes på bakgrunn av lokale forhold. Tesla evaluerer Supercharger-prisene kvartalsvis for å sørge for riktig og rettferdig prising gjennom hele nettverket.
Brokelandsheia befester sin status som knutepunkt for samferdsel
– Lading av elektriske biler bidrar i stor grad til at flere stopper på Brokelandsheia. Dette er viktig for kommunen og ikke minst de næringsdrivende på Brokelandsheia, sier ordfører Inger Løite. Brokelandsheia er et naturlig stoppested for bilister til og fra Sørlandet, og at Tesla nå utvider sitt anlegg her hos oss er vi veldig glade for, sier Løite.