Det var tydelig gjort mye godt politisk arbeid mellom partiene på forhånd, for det ble lite diskusjon rundt selve budsjettet, som til slutt ble vedtatt enstemmig.
Ordfører Steinar Pedersen innledet til budsjettdebatt med å helle litt kaldt vann i årene på rekken av enhetsledere som hadde møtt fram i kommunestyresalen. Spesielt innenfor helse og omsorgsenheten har overforbruket vært stort de siste årene.
– Tidligere år har jeg sagt at det går bra med Gjerstad. Og det gjør det fremdeles, selv om vi blir stadig mer presset på økonomi. Vi har fremdeles penger til det som er lovpålagt, men det er vanskeligere å finne penger til ting vi ønsker oss for å utvikle bygda vår videre.
Når vi gikk inn i forrige kommunestyreperiode hadde vi et disposisjonsfond på mer enn minus 1 million kroner. Med oss inn i 2023 hadde vi bygd dette opp til 12,2 millioner. Nå ser det dessverre ut til at det meste, eller kanskje hele fondet ryker når regnskapet for 2023 gjøres opp. Det skyldes overforbruk i enhetene, sa ordfører Steinar Pedersen.
– Politikernes dilemma er ikke at vi ikke vil bevilge mer penger, f.eks til Helse og omsorgsenheten, slik jeg ser noen foreslår på sosiale media. Men hvilke tjenester skal vi da reduser, hva skal tas bort? Det er utfordringen.
Overføringen av skatt og rammetilskudd fra staten går ned for 3.året på rad. I tillegg til det øker omfanget av de oppgavene vi skal løse. Så skal vi øke på noe må vi redusere på noe annet, og det er ikke så lett, sa ordføreren.
Dette kan ikke fortsette
– Det store overforbruket i 2023 kommer fra Helse og omsorgsenheten. Rammen er derfor økt opp til det de selv mener at de skal klare seg innenfor. Nå er rammen for 2024 lik det forbruket trolig blir i 2023. Forbruket innenfor Helse og omsorg har de 4 siste årene økt med ca 15 % hvert år i perioden. Dette kan ikke fortsette, sa en bestemt ordfører fra kommunestyrets talerstol.
Økt satsing på forebygging står i fare
– Vi politikere har sammen med HO satset mye på forebygging. Det mener vi fremdeles er riktig, men holdes ikke forbruket innenfor rammene i 2024 må vi vurdere å redusere på det forebyggende. Ikke fordi vi vil eller forstår langtidseffekten av forebygging, men fordi vi må se på det for å få totalen til å gå i hop. Her må alle gode krefter dra i samme retning og første pri er å få folk tilbake på jobb. Sykefraværet må ned og arbeidsgleden må opp. De 10 første månedene i 2023 brukte vi 18 mill på overtidsbetaling og vikarer. Det kan ikke fortsette. Dette er altså penger vi ikke får noen tjenester igjen for. Det er bare ekstrautgifter, sa Pedersen.
Kommunale avgifter
Kommunedirektørens forslag om å øke vann- og avløpsavgiftene med hele 50% fra nyttår ville politikerne ikke være med på.
– Vi politikere må ta inn over oss realitetene og vi forstår at det må bli slik, men vi kommer til å subsidiere prisen på vann og avløp nå i 2024 med ca 2 millioner kroner. Det gjør at økningen halveres i forhold til opprinnelig forslag. Det er samtidig viktig å påpeke at prisene for neste år ikke er på samme nivå som i 2019. I årene fra 2019 til i dag har avgiftene falt, sa ordfører Pedersen.
Vi er nå dessverre der at vi har et negativt fond på ca. 4,6 mill. Disse fondene bør vi fylle igjen. Dette kommer i tillegg til økte rentekostnader, økte driftsutgifter og økte lønninger. Vi har i den siste kommunestyreperioden gått fra stipulert forbruk til målt forbruk. Det har gitt noen utfordringer. Det første er at lekkasjen i vårt ledningsnett er større enn forutsatt. For 3 år siden kom bare en fjerdedel av det rensede vannet frem til abonnentene, nå nærmer vi oss halvparten. Så det gjøres mye bra jobb der ute for tiden.
Nye Adhoc-utvalg
Ordfører Pedersen fikk i dagens møte også aksept for å etablere fire nye adhocutvalg (hurtigarbeidende utvalg, red.mrk) med følgende temaer:
- Vann og avløp
- Helse og omsorg
- Bofellesskap på Brokelandsheia
- Hva skal ut? (Prioriteringer innen enhetene)