Elevene fikk tidligere i uka i oppgave å komme med kreative ideer til bærekraftige prosjekter som vil gjøre Gjerstad til et bedre sted å bo. Dette var en oppgave som alle elevene tok på strak arm, og jobbet fram presentasjoner av mange spennende tiltak.
Fredag var det finaledag for 6. og 7. klasse, og undertegnede fikk æren av å delta i juryen som skulle finne en vinner av konkurransen for disse to klassetrinnene.
Juryen fikk en vanskelig oppgave med å plukke ut finalistene, da samtlige elever hadde prestert godt, med kreative presentasjoner, plakater og prototyper av sine ulike prosjekter.
Søppel i fokus
Mange av elevene hadde tenkt ut ulike måter å håndtere søppel på, både i form av droner, roboter, m.m. Det er tydelig at dette er noe som dagens ungdommer har et stort ønske om å rydde opp i.
Spennende mobilspill vant konkurransen
En gruppe på fem elever i 7. klasse ble til slutt kåret som vinnere, for et innovativt forslag til et nytt spill, kalt «Trash for cash». Spillet er en videreutvikling av det kjente «Pokemon Go» spillet, der forslaget går ut på at man skal få belønninger om man plukker opp søppel og registrerer dette i spillet. Er man flink til å samle søppel vil man bli oppgradert i spillet i form av nye figurer (avatarer), symboler, eller kanskje til og med få en påskjønnelse i form av penger.
Juryen mente at dette kunne være en stor mulighet for å la seg gjennomføre, både lokalt, nasjonalt og kanskje også globalt. Fokus på søppel både til lands og til vanns er utvilsomt et samfunnsproblem som må håndteres, også i form av gode holdninger både blant barn, unge og ikke minst voksne.
I tillegg til to av skolens lærere var også Tonje Berger Ausland og ordfører Inger Løite med i juryen, og sistnevnte fikk naturligvis oppgaven med å dele ut premier til vinnerne. Hovedpremien var pizza til hele klassen og en ekstra sjokoladepremie til hver av deltakerne i vinnergruppa.
Det var til slutt fire lag, to fra 6.klasse og to fra 7. klasse som kom til finalen. Alle finalistene fikk premier for innsatsen.