Forventningsfulle små barn utvider verdenen sin og stifter nye vennskap, gjennom læring og lek. I de ulike skolegårdene våre vil det stå ulike førsteklassinger.
Noen kan allerede skrive navnet sitt, noen kan lese og regne, og noen har så vidt begynt å lære seg bokstavene. Skolestart er både skummelt og frydefullt på samme tid.
Skolestart er mer enn bare en dato på kalenderen. Det er nye ansikter som skal begynne på skolen for aller første gang og det er elever som skal returnere til et miljø de allerede kjenner godt. Felles for dem alle er forventningene om hva som kommer. Det er ikke bare et spørsmål om å åpne en bok med blanke sider, men også om å fylle disse sidene med nye erfaringer, innsikt og læring. For mange er dette en sjanse for en ny start, for å sette seg nye mål og gå i gang med å nå dem.
Elevene som går inn skolegården i dag skal vite at Høyre vil satse på dem.
Det er mye som går bra i den norske skolen. Med Høyre i regjering fullførte flere elever videregående skole og flere valgte yrkesfag. Nå ser vi dessverre at flere piler peker i gal retning. Det kan ha ulike årsaker. Noe kan følge av koronapandemien, men også at vi har en regjering som har reversert mange av tiltakene Høyre innførte i regjering.
Våre elever trenger at vi leter etter de beste tiltakene for at de skal få en best mulig skolegang, og vi har fire løfter til årets skolestartere.
For det første vil Høyre sette eleven i sentrum og gi tilpasset undervisning. At elevene lærer seg å lese, skrive og regne åpner dørene for all videre læring. Det har også en sammenheng med trivselen på skolen og relasjonen til lærere og medelever. Det betyr mye for hvorvidt elevene faller ut av videregående skole. I dag er det for mange som går ut av skolen uten å kunne lese, skrive og regne skikkelig.
For å sikre at elevene lærer grunnleggende ferdigheter må vi sørge for tidlig innsats gjennom hele skoleløpet, gjøre det enklere å starte senere på skolen, benytte handlingsrommet til å ha undervisning i alternative opplæringsarenaer og la Oppfølgingstjenesten komme inn tidligere på ungdomsskole for å forebygge frafall.
For det andre vil vi utdanne og holde på de beste lærerne. Da må vi ha tillit til den jobben lærerne gjør i klasserommet, og de valgene de tar for elevene. Vi må satse på karriereveier i klasserommet, skjerpe opptakskravene for lærerutdanningen og fortsette å tilby etter- og videreutdanning.
Vi vil også sikre at alle skoler har tilgang til lærerspesialister, særlig i begynneropplæringen, samt forbedre oppfølgingen av nyutdannede lærere og stille større krav til skoleeier om systematisk satsing på lærere og skoleledere.
For det tredje må vi gi elevene et bedre grunnlag i de fagene samfunnet trenger. Vi står overfor store omstillingsbehov som krever større grad av realfaglig kompetanse og digitale ferdigheter. Dette fordrer at vi satser på realfag, og styrker samarbeidet mellom skole og næringsliv, og legger til rette for mer fleksibilitet i vekslingen mellom skole og bedrift gjennom hele utdanningsløpet.
For det fjerde må vi sikre ro, orden og en skole der alle kan føle seg trygge. Vi har en klar og tydelig forventning om at elevene skal være til stede på skolen. Forutsetningen for elevens faglige og sosiale læring er nettopp at de er på skolen.
Det er derfor svært bekymringsfullt at fraværet øker både i 10. klasse og på videregående, og mange roper varsko om bekymringsfullt fravær. I dag har vi ingen nasjonal oversikt over fraværet i grunnskolen. Hver elev teller, men telles ikke. Det gjør at vi mangler viktig kunnskap om en alvorlig samfunnsutfordring. Vi må få på plass en nasjonal oversikt over fraværet i grunnskolen.
Hver elev teller og har sin inngang til skolen. Vi skal sørge for en skole som ser den enkelte elev, hvor alle får den hjelpen de trenger. Høyre skal fortsette å gjøre det vi kan for at alle elever skal få en best mulig oppvekst og skolegang.
Lykke til med spennende skoleår!