– Dette er en situasjon vi ikke ønsker oss, og vi jobber med å finne løsninger. Årsakene er sykdom hos personalet, stor pågang fra våre listeinnbyggere, og samtidig omfattende og tidkrevende arbeid med smitteverntiltak i forbindelse med pandemien. Vi har derfor noe lengre ventetid enn ønskelig for å besvare telefonhenvendelser. Les mer for å se hva du kan gjøre for å hjelpe oss med å hjelpe alle så raskt som mulig.
Samtidig er det flere ting du som er pasient her kan gjøre for å hjelpe oss
- Dersom det har oppstått en akutt og kanskje livstruende tilstand er det ikke lurt å stå i telefonkø eller sende SMS til oss. Ring 113!
- Bestilling av resepter og ordinære timer (ikke øyeblikkelig hjelp) kan gjøres pr SMS, via HelseRespons-appen, eller på nett : https://helserespons.no/web/gjerstad/. Ved SMS, Send melding til 2097 med fødselsdato, ditt fulle navn, og om du ønsker time, eller eventuelle resepter du trenger. Tjenesten koster kr 6 pr mottatte melding. Unngå personsensitive opplysninger i SMS.
- Vi har et begrenset antall linjer inn, og når alle disse er opptatt vil nestemann ikke komme inn i køen, og vil bare få opptattsignal eller feilmelding. Dersom du ikke får telefonsvarer når du ringer; legg på, og vent noen minutter før du ringer igjen. Kanskje må du gjenta dette noen ganger før du får svar.
- Når du ringer, vær kort og konsis med ditt ærend. Ta helst opp 1 ting pr henvendelse, og velg ut det viktigste. Skriv gjerne ned noen stikkord på forhånd om det du ønsker eller lurer på, slik at vi raskere kan hjelpe deg. Vi synes det er hyggelig å småprate, men andre står i kø for å få hjelp etter deg.
Vi er fullstendig klar over den situasjonen som foreligger, og vi ønsker mest av alt å kunne hjelpe alle så raskt som mulig. Derfor oppfordrer vi til at du bruker telefontiden konstruktivt i stedet for å bruke de første minuttene på å klage på ventetiden. Dette øker bare ventetiden for andre i køen.
Vi ønsker alle våre pasienter en riktig god jul!
Hilsen oss ved Gjerstad legekontor