-Etter mitt syn er det uheldig når Nye Veier fremmer et slikt ultimatum, og det kan bidra til å gjøre prosessen med ny E18 på strekningen mer krevende. Vi vet at de østre delene av fylket vårt har betydelige utfordringer med levekår og mangel på arbeidsplasser. En ny vei vil forhåpentligvis bli et godt bidrag til å rette opp i dette, men samtidig er det da et paradoks om en av de fremste «motorene» lengst øst i fylket vårt, Brokelandsheia, skulle bli parkert på en sidevei, når ordførerne står samlet i denne saken, sier stortingsrepresentant Tellef Inge Mørland (A) til iGjerstad.no
-Kan regjeringen virkelig støtte Nye Veier i denne saken? En 3-felts E18 gjennom Gjerstad vil i så fall være et mageplask for løftene om 4-felts vei mellom Oslo og Kristiansand innen 2027. Jeg kunne forstått Nye Veiers innvendinger, dersom ny vei gjennom Brokelandsheia hadde medført betydelig større kostnader, men som iGjerstad skriver på sin nettside: «Kostnadene for en omlegging av traséen vil imidlertid være større enn å legge veien i dagens trasé, ikke minst pga. redusert behov for sprenging og store grunnarbeider.» sier Mørland.
-Statsråden har nå en uke på seg til å svare, og han får med mitt spørsmål en mulighet til å komme med en viktig avklaring før neste møte i det interkommunale plansamarbeidet.
Det skriftlige spørsmålet med begrunnelse, som er sendt statsråden kan du lese HER
Følg med på ovennevnte link for statrådens svar i neste uke.