Sammenkoblingen mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen skal gi en times kortere reisetid med toget til og fra Oslo. Før valget lovte regjeringspartiene og KrF at denne sammenkoblingen skulle skje innen 2035. For å få dette til, er man avhengig av at en utbygging som skal skje øst for oss er på plass først.
Tidligere i år kom imidlertid BaneNor på banen, og advarte om at det ikke ville være mulig å holde den opprinnelige tidsplanen for utbyggingen på østlandet, i det som kalles InterCity. På den bakgrunn stilte stortingsrepresentant Tellef Inge Mørland fra Arbeiderpartiet følgende spørsmål til samferdselsministeren:
«Kan statsråden garantere at fremdriften i sammenkoplingen av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen opprettholdes, og ferdigstilles senest 2035, på tross av den usikkerheten som er blitt skapt rundt tidsplanen for utbyggingen av InterCity?»
Her er statsrådens svar:
– I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det satt av 1,5 mrd. kr i siste seksårsperiode til planlegging og forberedelser til byggestart på Grenlandsbanen. Nytten av dette prosjektet vil i stor grad avhenge av at det bygges infrastruktur på Vestfoldbanen med kapasitet, robusthet og hastighetsdimensjonering som kan gjøre et togtilbud mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen aktuelt og attraktivt.
Jernbanedirektoratets forslag til handlingsprogram for jernbanesektoren 2018-2029, som nå er på høring, legger opp til at utbyggingen av sammenhengende dobbeltspor til Tønsberg ferdigstilles i 2025. Handlingsprogrammet viser detaljerte planer frem til og med 2023, mens tiltak i perioden 2024-2029 er summarisk omtalt.
Den videre utbyggingen mot Larvik er blant disse prosjektene som kun er summarisk omtalt, da oppstart i henhold til NTP 2018-2029 er foresått startet opp mot slutten av planperioden. Det er lagt opp til fullføring av dobbeltspor på Vestfoldbanen i 2032.
-Jeg synes det er bekymringsfullt at statsråden ikke vil svare på om planen for sammenkobling ligger fast. Det eneste han sier er at det er lagt opp til fullføring av dobbeltspor på Vestfoldbanen i 2032. Selvsagt er det avgjørende at dette dobbeltsporet kommer på plass, men jeg hadde forventet at statsråden ville sagt noe om tidspunktet for sammenkoblingen av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, når det var det han ble spurt om sier Mørland.
-Sammenkoblingen av disse to jernbanene vil bety mye for reisemønsteret til folk på hele Agder. Men særlig viktig vil sammenkoblingen være for østre deler av Agder. Her har man hatt utfordringer både med nedgang i folketall og i næringslivet. En moderne jernbane, der man raskt kommer seg østover vil sammen med satsingen på en firefelts E18 bidra til å endre dette.
– Det oppleves lenge til 2035, men vi må i alle fall sørge for at det ikke blir enda lengre å vente til togene kan gå på den nye jernbanen fra Brokelandsheia stasjon. Derfor er det viktig å følge opp denne saken, og jeg har stilt det samme spørsmålet til samferdselsministeren på nytt, slik at han skal få mulighet til å vise at han står ved de løftene som ble gitt før valget avslutter Tellef Inge Mørland.