Det var spesielt knyttet stor spenning til hva samferdselsminister Knut Arild Hareide ville uttale seg om fra arbeidet med den kommende Nasjonal Transportplan (NTP)
Statsråden viste til en betydelig vekst på jernbanebudsjettet med en dobling i 2021 fra 2013.
– Det skjer mye positivt på jernbanen. Et bedre rutetilbud, nye tog og ny infrastruktur gjør togtransport mer attraktivt for de reisende. Vi har imidlertid opplevd store kostnadsoverskridelser i store utbyggingsprosjekter den siste tiden. Spesielt har Follobanen og Østfoldbanen hatt veldig store overskridelser som vil gå på bekostning av andre store og viktige jernbaneprosjekter, sa Hareide.
– Det som er viktig er at vi må få en bedre sammenheng mellom budsjett og sluttkostnader ved ferdigstilling. Nå trenger vi en ambisiøs, men samtidig en troverdig Nasjonal Transportplan. Det vi kommer med må være realistisk å kunne gjennomføre. Vi satser nå over 30 milliarder i året på jernbane og vil ha muligheten til å tenke flere prosjekter samtidig.
Holdt kortene tett til brystet
Det var som ventet ikke så mange NTP-lekkasjer å få fra statsråden, men han kunne opplyse om at Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss kommer til å bli igangsatt i den første delen av neste NTP, kostnadsberegnet til ca. 35,6 milliarder kroner. Regjeringen foreslår samtidig at Nye Veier skal stå for utbyggingen og vil i praksis bli den samme ordningen som vi har sett på veiutbygging de siste årene. Målsettingen er å få bedre kontroll på store byggeprosjekter, forhindre store budsjettsprekker og få mer jernbane for pengene.
«Genistreken» Grenlandsbanen
De fleste deltakerne fra vår landsdel merket seg at at samferdselsministeren nevnte Grenlandsbanen som et eksempel på prosjekter som må løftes framover. – Jeg kjenner veldig godt til det store engasjementet for Genistreken, som enhver sørlending er opptatt av, sa Hareide.
Hva som til slutt blir regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan vil bli offentliggjort i slutten av mars måned. Det er bare å krysse fingrene for at sammenkoblingen av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen får en tydelig plass i NTP slik at planleggingen av prosjektet kan komme i gang så raskt som mulig.