I saken er det kommet inn 7 merknader til varsel om oppstart.
1. Fylkesmannen i Aust-Agder:
Planområdet ligger innenfor vernet vassdrag, Gjerstadvassdraget. Fylkesmannen er ikke kjent med miljøverdier av regional eller nasjonal verdi som vil kunne bli skadelidende. Følgende bør vurderes og redegjøres for i det videre planarbeidet:
- Støy, jf retningslinje T-1442
- Estetisk utforming/landskapsestetikk, jf. pbl §1-1, 5. ledd
- Universell utforming, jf. pbl §1-1, 5. ledd
- ROS-analyse, jf. pbl § 4-3
- Prinsipper i naturmangfoldloven §§ 8 – 12
- Trafikk og parkeringsmuligheter
- Effekten av lys for naboer
Fylkesmannen viser også til Veileder for skianlegg, KDD 2007 og ber om at planleggingsprinsippene nedfelt i ny kommuneplan legges til grunn. Forslagsstillers merknad:
Planarbeidet er utført i tråd med gjeldende planer og føringer. Det vises til planbeskrivelsens kap. 7 samt vedlagte ROS-analyse for nærmere vurdering av punktene nevnt ovenfor.
2 – Aust-Agder Fylkeskommune:
Plan- og naturseksjonen har ingen vesentlige merknader til oppstartsmeldingen, men forutsetter av alminnelige planhensyn blir ivaretatt i planarbeidet. Kulturminnevernseksjonen har ingen merknader.
3 – Statens vegvesen
Statens vegvesen har ingen merknader til planarbeidet da planen ikke berører riks- og fylkesveinettet.
4 – Leif Raphaug
Raphaug er eier av gnr/bnr 20/53. Han har følgende merknader/spørsmål:
- Trafikk og parkering: Hvordan er økt trafikk tenkt avviklet på Vestølveien? Veien erallerede i dårlig forfatning og stedvis for smal til at to biler kan møtes. Ansvar for kommunen eller utbygger? Hva med økt parkeringsbehov? Hva med belastningen økt trafikk vil påføre grunneiere?
- Støy: Hva er planlagt i.f.t. støy? Voll og andre støydempende tiltak? Regulering av skytetid?
- Forurensning: Hva tenkes mht. problemer med generell forurensning?
Raphaug er positiv til selve lysløypa og mulighetene denne gir for avkobling og trim. Forslagsstillers merknad: Det vises til kap. 7.6 Trafikk, kap. 7.7 Støy og kap. 7.8 Forurensning for beskrivelse av løsninger og konsekvenser av disse.
5 og 6 – Knut Hartveit
Hartveit har følgende merknader til planen
1. Intensjonsavtalen som er inngått mellom GIL og Hartveit var at området og anlegget ikke skulle reguleres. Det må derfor utarbeides ny og mer detaljert avtale.
2. Planarealet må begrenses, jf. vedlagt kart.
3. Transportveier for landbruksdrift må legges inn i planen. Må planlegges sammen med jordbrukssjef og skogbrukssjef. Hartveit forutsetter at det ikke blir begrensninger
på eiendommen.
4. Arealet som reguleres må skilles ut som egen eiendom (gnr/bnr) og eies av Hartveit.
5. Det forutsettes at leieavtalen utløper etter 30 år.
6. Ved leieavtalens slutt må det spesifiseres hvordan det regulerte området tilbakestilles før utbyggingen. Alle utgifter til dette bæres av leietaker.
7. Det forutsettes at alle kostnader til regulering, målebrev, tinglysning mm blir betalt av GIL. Evt. framtidige opprettinger av skader/ulemper på eiendommene bekostes
av utbygger/driftselskapet (GIL)
8. Det vises til tidligere kommentarer i møter og e-poster
9. Hartveit forutsetter at han jevnlig blir innkalt til møter med GIL og kommunen.
10. Hartveit forutsetter at dersom han ved evt. uenigheter i avtalen og reguleringsplanen har behov for juridisk hjelp bekoster utbygger/GIL dette. Tilsvarende gjelder for
direkte utgifter i fbm. avklaringsmøter.
11. Hartveit håper han og utbygger finner gode og minnelige løsninger i avtale. Intensjonen og forutsetningen i kommentarene er at Hartveit ikke får noen begrensninger i
framtiden for egne eiendommer.
I e-post sendt 19.08.15 oversender Hartveit underlag mottatt fra skogbrukssjefen i Gjerstad. Gjelder transportveier for eiendommen gnr/bnr 20/1. Foreslåtte veier bør med i planen, men traseene er ikke bindende for Hartveit. Forslagsstillers merknad:
1. Merknaden angår privatrettslig forhold som ikke avklares gjennom reguleringsplan.
2. Planarealet er redusert vesentlig. Det er kun tatt med areal som vurderes som nødvendig.
3. Transportveier for landbruket er vist som illustrasjon. Krysningspunkt for driftsveier er vist på reguleringsplanen. Arealet på Hartveits eiendom, og som ikke inngår i denne
reguleringsplanen, er avsatt til LNF-formål i kommunes arealplan. Landbruksveier er i tråd med dette formålet.
4. Det ansees ikke nødvendig å fradele arealet som egen eiendom. En evt.fradeling har ingen konsekvenser for arealbruken og eierforholdene. Eierskapet til arealet forblir privat
som i dag.
5. Merknaden angår privatrettslig forhold som ikke avklares gjennom reguleringsplan.
6. Merknaden angår privatrettslig forhold som ikke avklares gjennom reguleringsplan.
7. Merknaden angår privatrettslig forhold som ikke avklares gjennom reguleringsplan.
8. Tidligere kommentarer og merknader i.f.m. nabovarsling til byggesak er gjennomgått. Traktorveier er hensyntatt, jf. illustrasjonsplan og kap. 7.5.1.
9. Hartveit har, som de øvrige grunneierne, fått forelagt utkast til plandokumenter før forslag til plan er oversendt kommunen.
10. Merknaden angår privatrettslig forhold som ikke avklares gjennom reguleringsplan.
7 – NVE
NVE kan ikke se at det er bedt om bistand fra NVE i denne saken og har derfor ikke behandlet saken. Det vises til brev fra NVE Region sør av 17. juni 2015 til kommunene vedr. NVE Region sørs prioritering av arealplansaker. Det må på reguleringsplannivå utredes om det er reell fare for flom og/eller skred. Evt. faresoner må reguleres som hensynssone, jf. pbl § 12-6 og følges opp med bestemmelser. Detaljreguleringsplaner der det planlegges inngrep i vassdrag der allmenne interesser kan bli berørt må sendes NVE for vurdering. Det vises for øvrig til vannressursloven.
Forslagsstillers merknad:
Det er ikke fare for flom eller skred i området. Det planlegges ikke tiltak i vassdrag ut over kryssing av noen mindre bekker/flombekker. To merknader kom inn i forbindelse med oversending av saken til direkte berørte grunneiere:
A – Geir Vestøl pva. Nils Ivar Vestøl,
Vestøl ønsker at det skal være plass til traktor mellom eiendomsgrense og voll mot øst på eiendommen gnr/bnr 20/29. Banen og vollen kan flyttes nordover.
Forslagsstillers merknader:
Voll er strammet opp slik at det er plass til traktor mellom eiendomsgrense mot gnr/bnr 20/1 og voll.
B – Knut Hartveit
Hartveit viser til at traktorvei/hyttevei nordover forbi standplass må justeres i tråd med vedlagte kartkopi.
Forslagsstillers merknader:
Traktorvei er justert – se illustrasjonsplan.
Kommunen skal ikke ta stilling til privatrettslige forhold, men kan velge å avvente godkjenning av privat reguleringsplan til privatrettslige forhold er avklart.
Rådmannens vurdering/merknader:
En lysløype med skiskytteranlegg og rulleskitrasé til sommerbruk har vært ønsket lenge i Gjerstad. Rådmannen synes det er viktig at en har vurdert snøsikre forhold og tilknytning til allerede eksisterende skianlegg. Dette er også et godt tilskudd til aktivitet i øvre del av Gjerstad og et gode for barn og unge m.fl. som driver med skiaktivitet.
Det er ingen privatrettslige uavklarte forhold som tilsier at kommunen ikke skal kunne legge forslag til reguleringsplan ut på høring. Det er gjort et grundig og godt arbeid, og rådmannen føler seg trygg på at alle nødvendige forhold er ivaretatt. Angående utredning av lysbruk og lyssetting, så er dette naturlig å ta i byggesaken. Med det som er kommet på markedet nå av ledlys etc., er det nå mye enklere å lyssette akkurat det en ønsker og kun det.
Kommunen ønsker å legge frem planforslaget for planforum i løpet høringsperioden. I medhold av Plan- og bygningsloven (PBL) § 12-3 og 12-11, vil rådmannen legge planforslag for detaljregulering av Lysløype og standplass skiskyting på Vestøl, ut til offentlig ettersyn i minimum 6 uker.
Hele saken, med vedlegg, kan lastes ned HER