For Gjerstads sin del vil forslaget medføre at fylkesveien mellom Korsen og Sandåkerhølen får en etterlengtet oppgradering i løpet av 2022.
Handlingsprogram for fylkesveg 2022‒2024 er et grundig bearbeidet dokument for aktiviteten på samferdselsområdet de kommende årene. Saken skal endelig vedtas i fylkestinget 15. juni. Som følge av koronapandemien ble arbeidet satt på vent, til fordel for en fylkeskommunal tiltakspakke for koronapandemien. Investeringsrammen i Handlingsprogram for fylkesveg er basert på vedtatt nivå i økonomiplan for Agder fylkeskommune 2021‒2024. I tillegg er det tatt høyde for at forslaget til Nasjonal transportplan 2022‒2033, med en tilskuddsordning knyttet til forfall på fylkesveger og for næringsveger, vedtas av Stortinget i juni. Denne ordningen vil gi om lag 50 mill. kroner i økt økonomisk ramme. Dersom ordningen ikke vedtas, vil det få betydelig konsekvens for planlagt portefølje. Dette informerer posisjonspartiene i fylkestinget om i en pressemelding.
Følgende prosjekter er lagt inn i handlingsprogrammet:
- Partiene er enige om at midler avsatt til Senumstad bru i Birkenes omfordeles til andre prosjekter ettersom vindkraftutbygger RWE AG ikke ønsker å gå videre med planer om ny bro basert på fylkestingets tidligere vedtak.
- Prosjektene i tiltakspakken som er vedtatt i hovedutvalg for samferdsel videreføres. Flere anbud lyses ut før og etter sommeren 2021.
- Det settes av 5 millioner som skal stimulere til økt sykkelbruk i sentrumsområder
- Det settes av i overkant av 22 millioner ekstra, til sammen 52 millioner til strekningsvise utbedringer, hovedsakelig fv.42 vest for rv.9. Dette inkluderer også Skollabakken i Flekkefjord. Samferdselsutvalget må følge opp fordelingen på et senere tidspunkt.
- Rundkjøring på Høvågveien x Dvergsnesveien i Kristiansand
- Gange- og sykkel på Fjæreveien; Kryssen ‒ Egra i Grimstad
- Gange- og sykkel, Njervesanden ‒ Nedre Njerve i Lindesnes
- Fv 416 oppgradering mot Vegårshei
- Fv 3694 utbedring Sandåkerbrua ‒ fv.418 i Gjerstad
- Fv 410(Kystveien) tiltak mellom Barbu og Krøgenes i Arendal
- Økt ramme med 1 million, Fv 3908 fortau Vesterøya, Kilura nord på Flekkerøya
- Fylkeskommunalt bidrag, Bakke bru i Flekkefjord
- Fv 456 GS Hølleveien, delprosjekt med ny avkjørsel til Linnegrøvan industriområde og ny undergang for sykkel.
- Arbeidet med å redusere kostnader på rassikringsprosjekt, Havsåsen i Lyngdal fortsetter, og kan realiseres med kommunale og statlige bidrag.
- Revesandveien i Arendal skal utredes. Egen sak fremlegges samferdselsutvalget
- FV. 3820 fra Rv.9 mot sentrum i Valle legges til oversikten over prosjekter som kan igangsettes med kommunale bidrag og økte rammer.
Fylkeskommunen har begrenset med midler tilgjengelig. EU sitt såkalte «tunelldirektiv» som inneholder tunelloppgraderinger på 4 tunneler i fylket innen utgangen av 2024 binder 160 millioner kroner av handlingsrommet.
I tillegg til de nevnte prosjektene settes det av:
- 100 millioner til kritisk forfall på fylkesveiene
- 59 millioner til trafikksikkerhet og rekkverk
- 39 millioner til skredsikring
- 32,5 millioner til Sykkelbyene Arendal, Grimstad, Farsund og Mandal i Lindesnes kommune.
- 30 millioner til kollektivtiltak

i Agder fylkeskommune. Foto: AFK.
– Innenfor et trangt handlingsrom, så skal vi kunne igangsette viktige prosjekter i årene fremover. For FrP har det vært viktig at hele fylket skal ha aktivitet i årene som kommer, og arbeidet med å trygge skoleveiene, fjerne flaskehalser for næringslivet og trafikksikkerhet kan fortsette. Jeg registrerer at opposisjonen etterlyser tiltak som kan møte tiden etter pandemien. Dette forslaget vil bidra til sysselsetting for mange i bygg- og anleggsbransjen , sier leder av samferdelsutvalget, Christian Eikeland (FrP).
– For Høyre er det viktig å ta hele Agder i bruk samtidig som vi jobber målrettet for å redusere utslipp av klimagasser. Gjennom dette handlingsprogrammet får vi til mye innenfor stramme økonomiske rammer, både når det gjelder trafikksikkerhet, tilrettelegging for gående og syklende og næringstrafikken i fylket, sier Harald Fauskanger Andersen (H), saksordfører for saken i fylkestinget.
– KrF ønsker å satse på trygge veier for innbyggerne på Agder. Det er viktig for oss at barn kan ferdes på trygge skoleveier, og at veiene er trygge sykle på for å øke andelen barn og voksne som bruker sykkel som fremkomstmiddel. Samtidig er vi også opptatt av å legge til rette for næringsvirksomhet i hele Agder ved å bygge og utbedre veinettet for å fjerne flaskehalser, sier Janne Nystøl, gruppeleder i KrF.
-Venstre satser sterkt på tilrettelegging for syklende, både i byer og i distriktene. Trygge skoleveier, kollektivtiltak og økt sykkelbruk er Venstre sine fokusområder. Samtidig er det viktig å hente igjen kritisk forfall på fylkesveiene og strekningsvise utbedringer, innenfor det økonomiske handlingsrommet fylket kan håndtere, sier Beate Marie Johnsen, gruppeleder i Venstre.
– For Pensjonistpartiet er det viktig med god trafikksikkerhet og særlig trygge skoleveier. Barna er vår fremtid, derfor er det svært viktig å trygge dem. Vedlikehold av eksisterende veier er noe vi også bør prioritere, sier Ingebjørg Godskesen i Pensjonistpartiet.