Forslaget er stramt, med krevende budsjettrammer for enhetene, men samtidig med et mål om å snu utfordringer til muligheter.
Vedr. avgiftsnivået er det fortsatt avløp som er den største utfordringen. Her legger rådmannen opp til en økning på forbruksdelen med 7,5% og med 6,4% på abonnementsavgiften. For vann, renovasjon, feiing og slam er det små eller ingen endringer. Videre foreslås eiendomsskatten økt med 1,0 promille i 2016, fra 4,5 til 5,5. Se detaljer om avgiftsnivået nederst i artikkelen.
I saksframlegget skisserer rådmannen følgende utfordringer:
Gjerstad kommune har en stram kommuneøkonomi som krever stødig styring og effektiv ressursutnyttelse. Kommunen skal ha fokus på effektivitet og nye løsninger innenfor tjenesteområdene samtidig som kommunens attraksjonskraft må styrkes.
Gjerstad kommune har fortsatt noen klare utfordringer som i sterk grad påvirker driftsbudsjettet vårt. Den høye lånegjelden er en av de største utfordringene. Per 31.12.2015 vil kommunens netto lånegjeld utgjøre om lag 272 000 000 kroner, forutsatt at alle vedtatte investeringer blir gjennomført. I 2015 vil vi ha betalt 23 136 000 kroner i renter og avdrag. I 2016 vil vi måtte betale 22 546 000 kroner i lånekostnader.
Befolkningstallet i Gjerstad kommune er stort sett stabilt, men med en stadig eldre befolkning. Det vil derfor være viktig for kommunen å tiltrekke seg yngre familier.
Antall innbyggere under 16 år har gått tilbake med 60 personer siden 2010. Det betyr at barnetallet synker, noe som i seg selv er negativt. Samtidig er det denne aldersgruppa, sammen med de aller eldste, som gir størst uttelling i beregningsnøkkelen for folketallet i det statlige rammetilskuddet.
I følge en framskrivning av folketallet til 2019 og 2024 øker antall eldre mellom 70 og 79 år med ca. 47 % (kilde: SSB). Dette vil i så fall utgjøre ca. 80 personer i Gjerstad. Den framtidige demografiske utfordringen betyr at kommunen må håndtere en stor økning i antall mennesker som har behov for pleieog omsorgstjenester samtidig som antall personer i yrkesaktiv alder blir færre. Selv om mange eldre opplever å ha god helse, er sannsynligheten stor for at den demografiske utviklingen vil innebære en sterk økning i aldersrelaterte sykdommer.
Økonomiske utfordringer krever tøffe omstillingsprosesser. Innenfor flere av tjenesteområdene må det i enda større grad legges vekt på innovasjon og utvikling av tjenestene. Det betyr å ta i bruk ny teknologi og jobbe enda smartere. Kommunen må i større grad enn tidligere finne effektive løsninger, søke ny kunnskap og innovative tiltak i samarbeid med andre samfunnsaktører, sier rådmannen i sin saksutredning.
**************************
Rådmannens forslag til kommunale avgifter for 2016:
Renovasjon: Foreslås uforandret
Vann: Små eller ingen endringer.
Avløp: (alle tall er inkl.mva.)
Kategori 1 – 0-99m2 – forbruk: Foreslås økt med kr. 284,- pr. år (7,5%) til kr. 4 079,-
Kategori 2 – 100-150m2 – forbruk: Foreslås økt med kr. 441,- pr.år (7,5%) til kr. 6 338,-
Kategori 3 – 151-250m2 – forbruk: Foreslås økt med kr. 706,- pr. år (7,5%) til kr. 10 140,-
Kategori 4 – Over 250m2 – forbruk: Foreslås økt med kr. 884,- pr. år (7,5%) til kr. 12 675,-
Abonnementsgebyr for private foreslås økt med kr. 219,- pr. år (6,4%) til kr. 3 628,-
Abonnementsgebyr – næring og offentlige foreslås økt med kr. 435,- pr. år (6,4%) til kr. 7 242,-
Slam og feieavgifter: Foreslås uforandret
Eiendomsskatt
Eiendomsskatten foreslås økt med 1,0 promille, fra dagens 4,5 til 5,5 for 2016. Videre foreslås det en økning i 2017 til 6,5 promille, og til maksgrensen på 7,0 promille i 2018 og 2019.
Last ned det komplette budsjettforslaget med kommentarer HER