Nå er det er kommunereformen og regioner det gjelder. Det er tverrpolitisk viktige saker for landet. Vi trenger en tidsmessig og fremtidsrettet organisering av landet. Jeg skjønner ikke at en i denne sammenhengen bruker begrepet tvang. Det er her som i andre saker at Stortinget tilslutt skal bestemme. I dette tilfelle en struktur som kan gå mot en eller flere kommuners ønske. Vi hører ikke slikt begrep brukt i andre saker når en lokalt ikke får det som en vil. Kompetanse skal bygges opp, ressurser skal fordeles og stadig ny teknologi skal tas i bruk i hele landet. Likevel ser en stadig flere steder at en helst vil ha dette til å være en partipolitisk og lokal sak. Undertegnede representerer verken noe parti eller kommune. Noen mener trolig at kun innbyggerne i egen kommune bør uttale seg lokalt om saken.
Mye god informasjon kan leses om saken på nettsidene. Lokalt er det forhandlet fram en god intensjonsavtale for 5 k øst. En slik avtale må være rimelig generell slik som den er blitt. Jeg er imponert over hvordan politikerne her har håndtert reformen så langt. Politikerne fortjener ros, uavhengig av hvordan en ser på saken. Tilsvarende dårlig er reformen så langt håndtert i Grenland/ 6 K, men veldig bra i Midt Telemark., Vestfold og flere andre steder på Agder. Her snakker jeg altså om prosessen og milepælene i saken.
La oss se litt over kommunegrensen
Som kjent ble Bamble, Langesund og Stathelle slått sammen i 1964. Er det noen som tror at en hadde lykkes med petrokjemietablering 12 år seinere, uten en slik sammenslått kommune? En flere milliarders investering, anleggsfase med 3000 personer og mer enn 1000 nye arbeidsplasser. Bamble kommune viste seg som en svært dyktig tilrettelegger og vertskommune for ny industri og nye innbyggere. Nå må vi se framover. Størrelse betyr faktisk noe for å få til innovasjon og ny aktivitet.
Vi ser vi at noen problematiserer om navnevalg og hva en skal kalle seg. Som innflytter i Bamble kommune lenge etter sammenslåingen sier vi at vi bor på Stathelle og de fleste oppfatter stadig at jeg er gjersdøling. Jeg tror folk fremdeles vil si de bor i Langesund osv, uavhengig av hvilken kommune en er knyttet til og hva denne heter. Byene, bygdene og grendene blir der som før. Faktisk har jeg vært innom rådhuset her kun ett par ganger.
Det er bygd nye skoler, barnehager, omsorgsboliger, veier, vannverk, renseanlegg, regulert boligfelt og boligbygging i alle de gamle kommunene. Mye av dette hadde vært vanskelig å få til i den gamle kommunestrukturen. Så mener noen at en mangler ett tidsmessig kulturhus. Vi har lenge hatt Ibsenhuset som nå har sitt renoveringsbehov og planer om nybygg. Likevel valgte Porsgrunn kommune å bygge nytt slikt kostbart bygg 10 minutters kjøretur fra Ibsenhuset.
Så har noen en forandringsfrykt med ønske om å ha det som før. En erkjenner ikke behovet for gjensidig kompetansebygging og eget bidrag for å skape forandring og innovasjon. Grûnderen Torgeir Straand i Telemark Technolgies, Notodden sa for litt siden på Telemarksendinga: «Jeg er ikke bekymret for nedturen i oljebransjen, fordi jeg ikke tror at alt kan gjøres som før. Dersom jeg trodde det, hadde jeg vært bekymret.»
Kommunereformen, les samfunnsutvikling er for viktig til at en lar det bli ett politisk spill og ett spill på forandringsfrykt og følelser.
Forandring tar tid
I valgkampåpningen ble det uklart hva Støre mente om «tvang» i kommunestruktur saken. Da hadde Gunnar Berge, tidl. kommunalminister ett innlegg i Aftenposten. Han minnet om at hans regjering i 1995 hadde fremmet samme sak. Den gangen fikk SP med seg H og blokkerte en kommunereform. Nå har Stortinget inkl. Arbeiderpartiet lagt opp til ledelse og styring slik som bl. andre Helga Pettersen tidlig signaliserte. Noen liker likevel stadig å referere regjeringen og ansvarlig minister som oppdragsgiver og slik sett unndrar seg oppdraget. Vi kan fremdeles lese (K Werner ANB 6/2) « men det borgerlige flertall har i visse tilfeller åpnet for tvang fra Stortinget,» som om det normale er at en ikke må forholde seg til det Stortinget bestemmer. Da ville vi få ett samfunn som vi ikke ønsker oss.
Folk flest må naturligvis høres og politikere må på vanlig lytte til sine velgere. Folkeavstemming i en slik sak blir litt merkelig. Det kan ta ansvar og myndighet bort fra ansvarlig styre.
Gode kommuner i verdens beste land
De fleste av oss bor i gode kommuner i verdens alle beste land. De fleste har ting på stell, kommunereformen handler ikke om det. Kanskje vil historien beskrive de siste 10 årene som «velstands toppen». Det kan bli mindre å dele og flere å dele med i tidene som kommer. Nye kommuner og regioner vil gi spennende muligheter og være nødvendig for å møte framtida.
Jostein Vestøl
.