Formålet er selvfølgelig at eleven på skolen skal bli flinkere til å lese. Jo mer de leser, dess flinkere blir de. Tilbakemeldinger fra både foreldre og personal tyder på at det holder stikk også i år.
Denne høsten hadde prosjektet som kjent fått navnet «Lezonas». Med leselapper som var verdt et gitt antall kilometer, skulle klassene kjempe om å komme først til Amazonas utspring. Nå er resultatet klart. Først framme var 3. klasse, mens 1. klasse og 2. klasse var hakk i hæl. Det var selvfølgelig stor stas for 3. klasse å vinne. De fikk lov til å velge premien først. De valgte seg ei badeøkt på Abel. Vi gratulerer med 1. plassen og alle de andre som har gått inn i konkurransen med liv og (lese) -lyst.
Hver fredag gjennom hele leseprosjektet, har vi vært samlet i gymsalen.
På samlingene gjennom leseprosjektet, har elevene sjøl presentert bøker de har lest. På den siste sammenkomsten presenterte Ellinor i 3. klasse ei bok mange av oss eldre kjente igjen. «Lykkebarna». Det er imponerende å se og høre så unge elever snakker høyt og tydelig om ei bok de har lest. Helt uten manuskript fikk Ellinor hele gymsalen til å følge med.
Gjennom hele leseprosjektet har det vært gjennomført en tilleggskonkurranse. Elevene var bedt om å illustrere ei bok de hadde lest. En komite bestående av tre lærere plukket ut de beste tegningene, en fra hver klasse. Ole Johan i 1. klasse hadde illustrert «Tassen baker kake». Cato i 3. klasse hadde illustrert «Edderkoppen». Thea i 4. klasse tegnet «En pingles dagbok» og Amalie i 5. laget fin tegning til «Dustedagboka».
Kristen Øybekk,
rektor Gjerstad skole