Det knytter seg stor spenning til resultatet av utredningen, både i forhold til valg av trasé og stasjonsplasseringer. Spesielt for gjersdølinger blir rapporten spennende, da kommunen i mange år har frontet Brokelandsheia som et naturlig sted å plassere knutepunktstasjonen i nærheten av krysningspunktet.
Det har den siste tiden vært mye fokus på Tangen i Sannidal som et alternativ til Brokelandsheia. Mandag får vi vite hvordan fagfolkene i Jernbaneverket har tenkt i forhold til dette, i form av en omfattende begrunnelse som konkluderer med etatens anbefaling. Uansett hva valget faller på vil det likevel være politikerne på Stortinget som tar den endelige avgjørelsen, både om sammenkoblingen mellom Vestfoldbanen og Sørlandsbanen skal tilgodeses i Nasjonal Transportplan, og hvilke traseer/stasjonsvalg som til slutt blir de endelige. Det kan også muligens være aktuelt med stasjonsløsninger både på Tangen og på Brokelandsheia, med ulike rutetabeller og stoppmønster.
Det vil bli en høringsprosess på rapporten og politiske diskusjoner rundt denne frem mot endelig vedtak i Stortinget.