Konseptvalgutredningen for Grenlandsbanen har nå vært til kvalitetssikring av eksterne konsulenter. Rapporten derfra er ikke særlig hyggelig lesning for jernbaneentusiaster.
Rapporten konkluderer med at den nye jernbanen mellom Porsgrunn og Brokelandsheia, estimert til 22 mrd. kroner ikke vil gi positiv samfunnsøkonomisk vekst pga. lavt befolkningstall.
De som har vært tett på i planprosessen, bl.a. undertegnede er imidlertid ikke overrasket over konklusjonen. Konsultentene har i rapporten hatt solide skylapper på hodet, og kun tatt hensyn til samfunnsøkonomien rundt de 60km ny bane mellom Porsgrunn og Brokelandsheia. De har ikke tatt høyde for at fase to i prosjektet er en helt ny Sørlandsbane fra Brokelandsheia til Kristiansand, og senere til Stavanger. Det er da de store samfunnsøkonomiske gevinstene kommer til syne.
Undertegnede er derfor ikke slått i bakken av denne rapporten, og det er nok heller ikke politikerne som har innstilt positivt på å bevilge 1,5 milliarder til planlegging og igangsetting. Det vil overraske stort om denne rapporten vil reversere prosessen og kansellere alle planer om sammenkobling.
Fagfolk er fagfolk, men med skylapper på hodet og manglende evner til å se de langsiktige virkninger av en ferdigbygget Sørvestbane kan man få rapporter som denne.
Om man sammenligner med veibygging har historien vist at de aller fleste prosjekter er underdimensjonert med tanke på fremitidg befolkningsvekst, og at veier i stor grad må oppgraderes eller bygges på nytt få år etter de stod ferdig. Et godt eksempel er den nye Breviksbrua som allerede etter bygging viste seg å være underdimensjonert.
Jeg setter min lit til at politikerne på Stortinget har med seg denne dyrekjøpte erfaringen i minnet når endelig vedtak skal gjøres i denne saken.
Rune Hagestrand
medlem i Jernbaneforum Sør og samferdsels- og miljøkomiteen i Aust-Agder fylkeskommune.