Prosjektleder for KVU Grenlandsbanen er Jarle J. Vaage fra Jernbaneverket, og han kunne i dagens møte informere om at arbeidet med planen er svært omfattende, og at det i tillegg til trasévalg skal undersøkes en rekke parametre på hvilken samfunnsnytte en sammenkobling kan gi.
Det legges opp til at Jernbaneverket skal komme med en anbefaling 1. april 2016, som innspill til neste års Nasjonal Transportplan. Underveis vil referansegruppen, som i hovedsak består av politikere og representanter for større samfunnsinteresser, vil bli holdt orientert om utviklingen, samt gis mulighet for å komme med innspill underveis. Etter 1. april vil samtlige berørte kommuner og fylkeskommuner langs strekningen gis anledning til å komme med sine høringsuttalelser, før departementet gir sin endelige innstilling til Nasjonal Transportplan.
Etter det vi kunne forstå peker det seg pr. i dag ut et indre, et midtre og et ytre traséalternativ fra Eidanger/Porsgrunn, til Brokelandsheia. Hvor det til slutt vil bli bygget stasjoner langs traséen er foreløpig ikke drøftet ferdig. Spesielt Kragerø kjemper hardt for å få en stasjon på Tangen, som alternativ eller i tillegg til Brokelandsheia. Gjerstad kommune har tidligere vedtatt å gå for den midtre korridoren, langs eksisterende E18 fra Kragerø til Brokelansheia. Dette er imidlertid nå ikke sikkert blir alternativet som Jernbaneverket til slutt lander på. Om 3-4 måneder vet vi mer om hvilken trasé som blir anbefalt.
Når kan Grenlandsbanen tas i bruk?
Den påbegynte strekningen gjennom Vestfold til Eidanger skal stå ferdig i 2030. Om politikerne på Stortinget følger opp med bevilgninger vil Grenlandsbanen kunne stå ferdig omtrent samtidig, altså om ca. 15 år.
Det er nå viktig at Gjerstad kommune og Aust-Agder Fylke, samt Jernbaneforum Sør er i tett dialog med Jernbaneverket fremover i KVU-arbeidet. Dette er landsdelens absolutt største samferdselsprosjekt i nyere tid, og Grenlandsbanen vil binde sammen Vestfoldbyene, Grenland og Agderbyene på en ny og effektiv måte. I tillegg vil alle reisende sør for Brokelandsheia til Stavanger få over en time kortere reisetid med toget til og fra Oslo.