I anbefalingen går det fram at det er det midtre alternativet fra Porsgrunn til Brokelandsheia som bør velges med en dobbeltsporet jernbane med større muligheter for økt frekvens både for gods- og persontrafikk.
For Gjerstad kommune var det knyttet stor spenning til om Brokelandsheia ville bli førstevalget for stasjonsplassering på den nye traseen. Det kom dessverre ikke gode nyheter fra JBV i så måte. De mener at det gir størst økonomisk lønnsomhet å velge Tangen fremfor Brokelandsheia. Sannsynligvis med begrunnelse i at det er et marked på ca. 500 pendlere fra Kragerø til Grenland. Det åpnes imidlertid for at Brokelandsheia kan vurderes med en egen stasjon for lokaltrafikk.
Siste ord er ikke sagt
Flere politikere som har kjempet for stasjon på Brokelandsheia tar ikke Jerbaneverkets beregninger for god fisk. Tidligere presentasjoner av de samfunnsøkonomiske beregningene har med stor tydelighet vist at det ikke har blitt tatt hensyn til at Brokelandsheia i stor grad vil bli benyttet av et stort marked vest for fylkesgrensen. Brokelandsheia har også hele tiden vært Jernbaneforum Sørs førsteprioritet når det gjelder stasjonsplassering i forbindelse med sammenkoblingen.
Hele planarbeidet skal nå ut til politisk høring, og mye tyder på at kommunene øst i Aust-Agder nå vil komme til å mobilisere for Brokelandsheia som det beste valget for stasjonsplassering. Det vil sannsynligivis argumenteres for at Tangen må være mer aktuell for lokaltog pga. sin pendlertrafikk til Grenland, og at Brokelandsheia er mer egnet for stasjon for fjerntogtrafikk.
Ordfører i Gjerstad, Inger Løite og medlem i Jernbaneforum Sør, Rune Hagestrand er samstemte i at det nå må jobbes aktivt for å synliggjøre trafikkgrunnlaget til Brokelandsheia på en bedre måte enn det tydeligvis Jernbaneverket har tatt hensyn til i sin konseptvalgutredning.
Se KVU for Grenlandsbanen HER
Fortsettelse følger.
Garantert!