– Stortinget har i gjeldende Nasjonal transportplan hatt store ambisjoner når det gjelder jernbane. Jeg forventer at Jernbanedirektoratet følger opp Stortingets ambisjoner. Stortinget må sørge for at disse opprettholdes. Forutsetningen for Grenlandsbanen er dobbeltspor gjennom Vestfold. Dette ligger inne i Nasjonal transportplan, sier leder av Jernbaneforum Sør, Jon-Olav Strand, til iGjerstad.no
– De fem fylkene som samarbeider i Jernbaneforum Sør, er utålmodige når det gjelder framdrift. Vårt uttalte mål har vært å ferdigstille Grenlandsbanen i 2028. I dagens transportplan er målet satt til 2035. Å knytte sammen Vestfoldbanen og Sørlandsbanen er et prosjekt som har stor samfunnsnytte, fortsetter han.
– Vi er urolige over signalene om at det kan bli forsinkelser, men vi venter med spenning på Jernbanedirektoratets handlingsplan som skal fremlegges den 6. April. Det er denne vi skal forholde oss til som fylkespolitikere, avslutter Jon-Olav Strand.