Den siste uka har det vært avisinnlegg fra personer som mener at det ikke er avgjørende for virksomheter at E18 går gjennom Brokelandsheia. Det er verdt å merke seg at ingen av disse bor i Gjerstad.
Det er veldig bra at det investeres så mye i vei som det gjøres nå, og det over hele landet. Jeg er helt enig med Petter Ulleland at formålet med veien er å knytte landsdelene sammen. Veldig bra! Han antyder at vi ikke har skjønt formålet med veien. Selvsagt har vi det. Jeg vil antyde at han ikke har skjønt hva vi kjemper for. Petter Ulleland skrev i går «Veien bygges ikke for at lokalsamfunn skal vokse. Den bygges for å knytte Sørlandet sammen med Østlandet». Det er jo ikke snakk om at Brokelandsheia skal vokse for oss i denne sammenhengen! Det er snakk om å bevare alle arbeidsplassene vi har på Brokelandsheia i dag, det er snakk om bygdas viktigste fremtidige næringsområde, det er snakk om å beholde det som er bygd opp her gjennom 30 år. Det er klart at det engasjerer oss!
Lokalbefolkningen er altfor liten til at man kan opprettholde dagens virksomheter på Brokelandsheia dersom veien forsvinner noen hundre meter vekk. Vi er veldig avhengig av at trafikken fra E18 svinger av, og kjører inn på Brokelandsheia. Det er utvilsomt mye impuls som gjør til at folk svinger av. Det er helt sikkert at det blir færre stopp dersom veien blir flyttet. Vi som har jobbet med å skaffe etableringer på Brokelandsheia vet at investorer er svært opptatt av dette. Det har vært svært krevende å få til etableringer, selv med dagens trasé. Om den blir flyttet, så tror jeg ikke mange vil etablere seg der.
Jeg har drevet YX Longum borte ved Arendal i tre år. Der forsvinner E18 om et år, det blir spennende å se om vi klarer å opprettholde driften der. Men det er ikke tragisk om vi må legge ned der pga ny vei. Det er stor forskjell på om en stasjon langs veien som på Longum må vike for utviklingen, og hvis et stort næringsområde som på Brokelandsheia mister E18. Jeg har fremdeles tro på at traseen blir liggende der den gjør i dag. 43 sekunders besparelse kan umulig forsvare alle kostnadene ved å bygge en helt ny trasé, og de konsekvensene det vil få på Brokelandsheia og bruk av nye arealer.
Å høre på ekspertene i en sak som denne, er som Ulleland sier, selvsagt viktig. Men å høre på én ekspert og ikke mange, kan være farlig. For er Nye Veier eneste ekspert her? Jeg vil våge å påstå at vi som har vært her i mange år, også kan regnes som eksperter på vårt område. Lyttes det til alle her, har jeg tro på at løsningen blir god til slutt.
Hilsen Morten Presthagen,
Gjersdøling og næringsdriver på Brokelandsheia.