Diskusjonen kom naturlig nok fort inn på sammenkoblingen av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen, som er særdeles viktig for mange i vår landsdel.
Jernbanedirektoratet med direktør Elisabeth Enger i spissen viste stor interesse for våre synspunkter og synliggjorde samtidig stor kunnskap om høringsuttalelesene etter den omfattende høringsrunden på konseptvalgutredningen for strekningen. Enger husket for øvrig godt sitt besøk på Brokelandsheia og spesielt stasjonsskiltet vårt. Gjerstad har vært blant de mest aktive kommunene til å fronte dette, og det har blitt godt lagt merke til hos de mange fagfolkene i direktoratet.
Mange i Aust-Agder, og spesielt oss som bor i Gjerstad og omegn er nok interessert i hvordan det går med valg av stasjonsplassering. Det ble rimelig klart i møtet at dette er ikke noe som skal avgjøres på lenge ennå. Det som nå vil være det største fokuset er å få Grenlandsbanen med i den kommende Nasjonal Transportplan (NTP) som skal legges fram for stortinget til behandling i løpet av våren. Det vi må satse på nå er at Grenlandsbanen er nevnt i planen og tildelt planleggingsmidler slik at arbeidet med å få realisert prosjektet ikke stopper opp. Rent prakisk må imidlertid først de gjenstående strekningene i Vestfold priroriteres. Først når disse er klare ned til Porsgrunn vil Grenlandbanen få full effekt. Her har våre stortingspolitikere en betydelig jobb å gjøre. Så alle som kjenner en av våre stortingspolitikere, nå er tiden inne for å drive lobbyvirksomhet!
Tilbake til valget mellom Tangen og Brokelandsheia, så vil det altså ikke på lenge ennå bli avgjort hvor stasjoner skal plasseres. Prosjektet Grenlandsbanen er nå inne i et kvalitetssikringsarbeid (KS1) som forhåpentligvis også blir klar i løpet av våren. Etter den tid vil det bli mange anledninger til å argumentere for hvorfor Brokelandsheia er det beste alternativet. Vi har mange kommuner i ryggen, vestover til og med Grimstad, noe som jeg er overbevist om vil bli vektlagt før det endelige valget om stasjonsplassering avgjøres.
Så alle gjersdølinger, jeg har fortsatt et godt håp om at vi i ca. 2030 kan kjøre tog til og fra Oslo fra Brokelandsheia stasjon på ca. 2 timer.
I midten av mars skal for øvrig en stor delegasjon fra Aust-Agder fylkeskommune inn på årets Jernbaneforum i Oslo og drive påvirkningsarbeid for Grenlandsbanen. Der deltar samferdselsministeren og flere av stortingets samferdselspolitikere. Vi legger av oss lua hjemme, slik at vi har hendene frie til å fronte «Genistreken» mellom Porsgrunn og Brokelandsheia!