I møtet kom det fram at planleggingsmidler til Grenlandsbanen likevel ikke utsettes slik det har blitt opplyst tidligere. Det har hele tiden vært lagt opp til at midlene utløses i andre halvdel av Nasjonal Transportplan for 2018-2029. Dette ligger fortsatt fast.
Dermed ligger det an til at reisende vest for Brokelandsheia vil kunne spare en times reisetid til og fra Oslo når strekningen mellom Porsgrunn og Brokelandsheia åpnes ca. 2035. Jernbaneforum Sør vil likevel drive politisk lobbyvirksomhet for å få det viktige samferdselsprosjektet sluttført noe tidligere.
Tettere dialog mellom Jernbanedirektoratet og Nye Veier AS
I møtet ble det også tatt initiativ til et tettere samarbeid mellom Jernbanedirektoratet og Nye Veier AS. Sistnevnte er i ferd med å prosjektere trasé for E18 fra Dørdal til Tvedestrand, og avstanden mellom jernbane og vei vil naturligvis være av stor betydning når man planlegger en fremtidig hovedfartsåre gjennom Telemark og Aust-Agder.
Det har i det siste vært snakk om å flytte veien nærmere kysten, slik at E18 vil gå utenom Brokelandsheia. Signalene fra forrige ukes jernbanemøte er udelt i at dette er en dårlig løsning, og at Jernbaneforum Sør vil arbeide for at eksisterende trasé forbi Brokelandsheia blir utvidet fra tre til fire felt, slik at bl.a. godstrafikk i større grad enn i dag kan bli overført fra vei til jernbane.
Tangen eller Brokelandsheia?
Hvor stastjoner langs Grenlandsbanen skal plasseres er fortsatt ikke avgjort. Både Tangen i Sannidal og Brokelandsheia i Gjerstad er fortsatt aktuelle stasjonsplasseringer. Blir begge stasjonene vedtatt bygget blir reiserutene tilpasset behovet både for pendlere og andre som reiser på lengre strekninger.
Når Grenlandsbanen står klar vil de raskeste reiserutene til og fra Stavanger og Oslo sannsynligvis kun stoppe i Kristiansand og Porsgrunn, mens de øvrige stasjonene bli brukt som «matestasjoner» til disse. Samtidig vil det i tillegg gå lokaltog mellom de mindre stasjonene på strekningen. Disse vil i stor grad bidra til å utvide arbeidsmarkedet og pendlemulighetene mellom Vestfold, Telemark og Agder.