I høst har Fylkestingsgruppen til FrP kjørt fylket på kryss og tvers på en vei-turné for å få innspill til samferdselsprosjekter i Aust-Agder. Turneen heter «Fremskrittspartiet er på vei». Formålet er å dokumentere manglende standard på fylkesveier, få innspill til trygge gang- og sykkelveier, og kartlegge behov for mobil- og bredbåndsdekning.
– Ikke alle kommuner har vært like flinke til å sette trafikksikkerhet på dagsorden, og ikke alle politikere har prioritert å jobbe med dette. Derfor er innspillene vi får inn i denne runden viktige. Folk flest kan meldes sine ønsker inn til vår nettside https://minfylkesvei.no/ Forfallet på veinettet i fylket er nå oppe i 1,5mrd kroner. Førstkommende tirsdag skal Fylkestinget behandle en prioriteringsliste over samferdselsprosjekter i fylket. Behovet er stort, sier Åshild Bruun-Gundersen, gruppeleder for FrP i Aust-Agder.
– Vi har sett smale fylkesveier uten veiskulder, med høy fartsgrense og liten sikt, som brukes som skoleveier for de minste barna. Det er stort behov for trygge gang-og sykkelveier til skolebarn i hele fylket. Det er også mange områder som mangler mobilnett, i ulykkessituasjoner er det ganske alvorlig, sier Bruun-Gundersen.
Det manglet ikke på gode innspill da fylkestingsgruppen besøkte Gjerstad. Gruppeleder i Gjerstad FrP, Halvard Skaaland har spilt inn en rekke prosjekter. Jernbanestasjon på Brokelandsheia ble grundig diskutert, og det er et sterkt ønske om at kommunene i Østre Agder jobber for dette alternativet.
– Jernbaneverket har anbefalt at ny stasjon skal legges til Tangen. Hvis man legger til grunn en befolkning rundt 45min fra planlagt stasjon, så har Brokelandsheia bedre forutsetninger enn Tangen. Jeg håper alle kommunene kan samarbeide om dette og spille inn Brokelandsheia som det foretrukne alternativet, forklarer Halvard Skaaland, gruppeleder i Gjerstad FrP.
Utfordringene med Vinterkjærkrysset ble også belyst. Både Bruråstunnelen og Sørlandsporten ble oppgradert med nytt vann- og frostsikring og lysanlegg i fjor, og er nå skiltet til 4,20 m høyde. Fri høyde i tunneler på E18 skal egentlig være 4,60 m, og dette fører da til at mye av tungtrafikken ikke får anledning til å kjøre på E18 til Risør.
Omkjøringsveien for E18 er på Fv 416 over Vegårshei. Denne veien er ikke egnet for tungtransport og modulvogntog, sier Halvard Skaaland. Her må fylkeskommunen prioritere midler, sånn at veien kan settes i stand for å tåle denne trafikken.