4 LO-forbund mener etableringen av Nye Veier er et ideologisk prosjekt. Deres ønske om å legge det til Statens Vegvesen er definitivt både risikabelt og ideologisk!
Lederen i Fellesforbundet, og medlem av arbeiderpartiets sentralstyre, Jørn Eggum har fått med seg 4 LO-forbund og varsler nå kamp mot suksessen Nye Veier. Det er ikke noe nytt at disse forbundene kjemper for at mest mulig skal skje gjennom statlig eierskap. Det som er underlig er argumentasjonen Eggum bruker når de gjennom programarbeidet i AP vil Nye Veier til livs.
Eggum mener Nye Veier utgjør et demokratisk problem? Når det gjelder oppgaver og tildelinger er det ingen forskjell på om det er Statens Vegvesen eller Nye Veier. De folkevalgte er bevilgende myndighet for begge, og gir ingen detaljerte føringer for arbeidet. Det er faglig kompetanse som styrer. Dialogen med kommunene har vist seg å være veldig god, og har gitt gode løsninger. Eggums påstand om lokalpolitikerne som gissel i dialog med Nye Veier, er hans egen oppfatning av at selskapet må foreta nødvendige prioriteringer. Hans beskrivelse passer forøvrig utmerket på min egen ordførererfaring i dialog med Statens Vegvesen rundt bygging av ny E18. En del av Nye Veiers suksess har nettopp vært å utfordre også lokale folkevalgte på å prioritere og foreta krevende valg.
De 4 LO-forbundene mener det er problematisk med de omfattende kontraktene, for da går alt til store utenlandske selskaper og underleverandører. Virkeligheten gir svaret. Norske solide entreprenører har fått oppdrag, og lokale og regionale underleverandører har fått gode oppdrag og fornyet maskinparken. Nye Veiers prosjekter har gitt oppdrag og sikret arbeidsplasser hos private aktører, det er bra!
Eggum mener Nye Veier er et ideologisk prosjekt, og at eneste grunn til suksess er forutsigbare rammer. Å legge det inn under Statens Vegvesen er definitivt et ideologisk prosjekt! En lang rekke veiutbygginger i statlig regi har opp gjennom årene hatt full trygghet på finansiering uten at det har ført til tilsvarende effektivitet og redusert kostnad. Den konkurransen som er nå, har ført til nye arbeidsmetoder, prosesser og godt arbeid både hos Nye Veier og Statens Vegvesen. Det er bra!
Regjeringen har siden 2013 hatt en formidabel satsing på vei. Nye Veier og Statens vegvesen bygger vei i et tempo som mangler sidestykke i Norge. Det bygges nye traseer og vedlikeholdes veistrekninger over hele landet. I Agder har vi sett at dette blant annet betyr færre ulykker og et utvidet bo- og arbeidsmarked. Det styrker Agder i kampen om viktige nye etableringer og arbeidsplasser.
Svein Harberg
Parlamentarisk nestleder Høyre
Stortingsrepresentant for Agder Høyre