Avisen Varden opplyser om at Fyresdal kommune har søkt etter en kommunal influencer/blogger for å flytte dit for en periode på minst ett år og promotere bygda i sosiale medier.
Kommunen har fått 12 søkere på sin utlysning og arrangerer i dag en pressekonferanse der de presenterer den som har fått jobben.
– Dette er spennende tanker og i tråd med hva vi i posisjonen i Gjerstad tenker kan være interessant å se nærmere på. Jeg kjenner ordføreren i Fyresdal som en kreativ person med mange spennende ideer, og denne kan fort vise seg å være en fornuftig investering for norske distriktskommuner å gjøre. Veldig mye skjer i sosiale medier for tiden, og vi må nok bare innrømme at kommunal sektor ikke er blant de kjappeste til å tilpasse seg denne utviklingen, sier ordfører Inger Løite til iGjerstad.no.
– Mange småkommuner sliter med fraflytting og vi trenger å tenke i nye baner, sier Løite, som nå vil følge utviklingen av prosjektet i Fyresdal videre.
– Viser det seg at dette er positivt for Fyresdal er det stor sannsynlighet for at det også vil være det for oss. Vi trenger å spre positivitet og å få ut informasjon til kommende generasjoner om at et liv på landsbygda på mange måter kan gi opplevelser man ikke får i tettbygde strøk, avslutter ordføreren, som kommer til å drøfte tiltaket med sine samarbeidende partier i Gjerstad.
SIste: Fyresdal kommune har engasjert Liv Andrea Sulheim (29) fra Lom til oppgaven med å synliggjøre kommunen i sosiale medier. Sulheim har 12 000 følgere på Instagram, er utdannet grafisk designer og har en master i fotodokumentasjon, som prosjektledelsen mener gjør henne godt rustet til å vise fram livet i bygda.
Se Vardens intervju med henne i filmsnutten under.