Fag, kompetansemål og resultater står sterkt i skolen i dag. Men Jorun Wenger fra HiL minte oss om den «Generell delen av læreplanverket». Den handler om at skolen skal ha i tankene at alle elevene våre er forskjellige. Vi har alle «ulike intelligenser». Det må skolen ta hensyn til, sa Wenger. Skolen er mer enn nasjonale prøver og kartleggingsprøver.
For alle oss som arbeider i skolen, er «Den generelle delen av læreplanverket», «Læringsplakaten», «Formålet med faget» og «grunnleggende ferdigheter», kjente dokumenter. Alle disse ligger til grunn for undervisningen som foregår i skolene.
Gerd Åsta Bones fra Matematikkbølgen hadde en praktisk tilnærming til matematikk. Med sine 13 år som prosjektansvarlig og hovedansvarlig for barnehage og 1. til 7. trinn ved Nasjonalt Senter for matematikk i opplæringen ved NTNU og 18 års erfaring fra grunnskolen, hadde hun solid bakgrunn for det hun formidlet. At barnehagen er en viktig læringsarena, ble vi også minnet og bevisstgjort på.