Heim TV og elektrikerkjeden EL-PROFFEN, har gått sammen om å produsere den nye workplace realityserien, «Elektrikerne», som har premiere torsdag 22. februar.
Gjennom 10 episoder vil seerne få et unikt innblikk i elektrikernes verden, fra oppdrag i norske hjem til de mest eksotiske arbeidsplassene og bak infrastrukturen som holder samfunnet vårt i gang.
At Norge mangler elektrikere kommer nok ikke som en stor overraskelse på de fleste. NHOs kompetansebarometer viser at 67 % av medlemsbedriftene i landsforeningen Nelfo* sliter med å få tak i den kompetansen de trenger.
Nå tar en av bransjens største aktører grep for å øke rekrutteringen, sammen med TV-kanalen Heim TV.
– Elektriker er et av de mest spennende og varierte yrkene man kan utdanne seg til, og vi er mange som har stor kjærlighet for faget. Likevel ser vi, som mange andre håndverkerdisipliner, at vi må ta nye grep for å sørge for god rekruttering fremover. Resultatet har blitt til denne flotte serien som for første gang inviterer seerne inn i den interessante arbeidshverdagen vår, forteller Sven Arild Bransdal, markedssjef i EL-PROFFEN.
Gjennom 10 episoder vil seerne bli kjent med en rekke elektrikere over hele landet som skal bryne seg
på et bredt spekter av utfordringer. Blant de som deltar i serien er det alt fra helt ferske lærlinger til
garvede elektrikere med en lang karriere bak seg.
– Formålet med serien er å vise frem den fagligheten som kreves for å løse oppdrag som for mange befinner seg gjemt bort bak vegger eller i skap som ingen andre har lov til å åpne. Elektrikerne er en del av en litt stille gruppe hverdagshelter som ikke er redd for en støyt, og heller ikke noen støt, på veien, fortsetter Bransdal.
Workplace reality
Realitybølgen har rullet og gått på norske og internasjonale skjermer gjennom en årrekke. De siste årene har det blitt stadig mer populært å trekke handlingen inn til konkrete arbeidsplasser og krevende situasjoner.
– Heim TV er kanalen som fokuserer på hjem, interiør og bolig. Derfor var det naturlig å lage en serie om elektrikere som vi alle trenger for å varme opp og belyse våre hjem. Vi gleder oss stort til å vise frem denne nyskapende serien som vel er den første i sitt slag som går på innsiden av elektrikeryrket. Her møter vi de fagekspertene som jobber høyt og lavt, inne og ute, hele året, for bokstavelig talt å
koble oss alle sammen, forteller Henrik Lund, COO i Heim-TV.
– Allerede gjennom programmets tre første episoder skal vi rundt om i hele landet og på oppdrag til blant annet Stavanger, Arendal og ut på Finnmarksvidda. Opprinnelig var hovedmålgruppen for serien unge mennesker som kanskje ikke helt har bestemt seg for hvilken utdanning de skal ta.
– Denne målgruppen er fortsatt viktig, men vi tror også at serien vil få et langt bredere publikum. De fleste av oss har en viss formening om hva elektrikerne driver med, men der stopper gjerne innsikten. Denne serien vil derfor treffe godt hos alle som liker kombinasjonen av underholdning og litt læring, en trend som har blitt stadig sterkere hos TV-seerne i de siste årene, avslutter Lund.
Heim TV distribueres i alle basispakkene i Norge, det vil si Altibox, Allente, Riks TV, Telenor og Telia,
samt online via Strim og T-WE.