Det er i høringsuttalelsene stor enighet om at Grenlandsbanen bør bygges, med det midtre alternativet som skissert i konseptvalgutredningen.
Det er imidlertid fortsatt Tangen som leder i konkurransen om å få en stasjon. Jernbanedirektoratet overser funn i rapporten som Østre Agder har fått utviklet på de økonomiske konsekvensene ved valg av Brokelandsheia. Jernbanedirektoratet sier følgende i sine kommentarer om dette:
«Antall stasjoner og plassering av disse
Det mest omstridte tema blant høringsuttalelsene omhandler antallet stasjoner for Grenlandsbanen og plasseringen av disse. Det er bred enighet om stasjon i Porsgrunn (framfor Eidanger), men splittelse om hvorvidt Tangen eller Brokelandsheia er best egnet for plassering av stasjon. Mange høringsparter ønsker at muligheten for lokaltogstopp på Brokelandsheia utredes videre. 18 av høringspartene støtter eksplisitt Jernbanedirektoratets anbefalte løsning med stopp på Tangen, mens 6 høringsparter argumenterer for stopp på Brokelandsheia.
Hverken Tangen eller Brokelandsheia vil være store stasjoner målt i antall reisende. Trafikktallet er såpass lavt at det ikke er grunnlag for at fjerntoget skal stoppe begge disse stedene. Analysene peker tydelig på at Tangen er det beste valget. I KVUen er det vist muligheter for stasjon også på Brokelandsheia. Eventuell etablering av stasjon på Brokelandsheia kan vurderes i videre planfase når man tydeligere kan se behovet for eventuelle lokaltogtilbud o.a.
Kommunene i Østre Agder har i sine høringsuttalelser fått utført en alternativ markedsundersøkelse som operer med større befolkningstetthet på Brokelandsheia og følgelig større nytte av å anlegge stasjon og stopp for Grenlandsbanen her framfor på Tangen. Jernbanedirektoratet finner ikke grunnlag for å kunne legge denne markedsanalysen til grunn da det ikke er gjort en tilsvarende analyse for Tangen. Det foreligger altså ikke et sammenliknbart beslutningsgrunnlag. Den befolkningsveksten som legges til grunn er udokumentert, og kan synes å stamme fra politiske beslutninger og ikke faglig prognosearbeid. Jernbanedirektoratets analyser er basert på SSBs prognoser.
Jernbanedirektoratet fastholder sin anbefaling og innspillet tas til etterretning.»
Dermed må Gjerstad og nabokommunene fortsatt kjempe for å få etablert en stasjonsløsning på Brokelandsheia. Muligens bør tilsvarende rapport som ble produsert for Brokelandsheia også utredes for Tangen stasjon, for å bekrefte eller avkrefte Jernbanedirektoratets påstander om kvalitet