E18 utbyggingen
I går, torsdag, var vi igjen i møte med Nye Veier og konsulentselskapet Sweco i forbindelse med planleggingen av den nye veien. Det blir tydeligere og tydeligere at gjennom hele Gjerstad vil ny vei følge dagens trasé.
Slik det ser ut nå så kommer utvidelsen på østsiden av eksisterende vei, altså på høyre side av veien om en kjører mot Oslo. Detaljene er fortsatt ikke klare, og vi poengterer det vi mener er utfordringer de må ta med seg videre.
Det blir flere og mer detaljerte møter ut over høsten, så vi tar opp våre ankepunkter etter hvert som de dukker opp. Siden det ikke er store avvik på trasévalg fra forrige plan, har vi med oss de berørtes innspill fra forrige runde.
«Kroa» er solgt
Kommunen har nå solgt Kroa ved Korsen. Bygget har lagt ute for salg lenge og det ble derfor bestemt at salgsprisen måtte senkes. Det var tydeligvis det som skulle til. Så da er det bare å ønske ny eier lykke til med det de ønsker å bruke bygget til.
Frivilligsentralen
Regjeringen har nå sendt ut informasjon om videre driftsfinansiering av Frivilligsentralene i landet. Ordningen med statlig fullfinansiering vil nå bortfalle. Nå må kommunene ta 40% av kostnaden ved driften og det må være minst 100% stilling mot de 60% som Frivilligsentralen har i dag. Hvordan vi ønsker å gjøre dette fremover skal diskuteres nå i høst.
Arendalsuka
Jeg begynte mandag kveld på arrangementet «Smaken av Agder» i regi av Agder fylkeskommune. Vi fikk foredrag og smake på lokalprodusert mat. Noe av det som ble vist håper jeg vi kan få til også i Gjerstad. Vi produserer mat, men dette handlet om å bygge sitt eget varemerke rundt gode produkter. Det er ofte innpakning og historien rundt et godt produkt som gjør det til en suksess.
Jeg stod noen timer på stand for Høyre tirsdag og torsdag og traff mye mennesker med mange meninger. Veldig gildt for det gjør at en faktisk må skjerpe seg litt og tenke litt ekstra gjennom forskjellige saker.
Jeg fikk også med meg Jernbaneforum Sør sin debatt tirsdag kveld. Jeg oppfattet jeg at det var i alle fall et ønske om å få til sammenkobling med Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, men at tålmodigheten for å få fram en statlig finansieringsplan nå nærmer seg et bristepunkt for Jernbaneforum Sør. Kommunene langs traséen, bl.a. Gjerstad kan ikke båndlegge disse arealene så veldig mye lengre da det hemmer videre utvikling.
Et av de andre seminarene jeg også deltok på handlet om hvordan bygge boliger i fremtiden med små leiligheter og flere fellesfunksjoner. Dette er ideer jeg skal ta med meg inn i arbeidet for å se hvordan vi skal få til dette også i Gjerstad.
Årlig møte med Statsforvalteren
Hvert år er det et møte som kalles «skjønnsmøte» der kommunene i fylket presenterer sine ønsker om bidrag fra Statsforvalterens årlige tilskuddspott.
I møtet får kommunene anledning til å gå gjennom status både på økonomi, levekår og andre parametere som kan ha betydning for statlige ekstraoverføringer. Jeg føler vi fikk gitt Statsforvalteren et godt innblikk i vår situasjon og håper naturligvis på at vi får ta del i noen av de ekstraordinære midlene.
God helg til dere alle!
Steinar