Svar til May Yvonne Hjellvik.
Jeg forstår at det enkelte ganger kan være utfordrende å henge med i krevende voteringer i kommunestyret. Dersom man er usikker er det viktig å si ifra, men det bør man gjøre der og da, i møtet, og ikke nesten 2 år etter vedtaket er gjort!
Etter min oppfatning, og etter å ha sjekket opptak fra kommunestyremøte i februar 2016, kan jeg med sikkerhet fastslå at jeg ga kommunestyret god anledning til å si ifra dersom de ikke var enige i voteringsmåten.
Vi hadde endatil votering over voteringsrekkefølgen. Kun 4 representanter mente at ditt forslag om å beholde dagens struktur, var det mest ytterliggående og skulle stemmes over først. Jeg registrerte forøvrig at du selv ikke var en av dem. Da ditt forslag falt, voterte vi over rådmannens innstilling der det ene alternativet var 1-10 skole på Abel og det andre alternativet var å samle barneskolene i Gjerstad. Det resulterte som kjent i et knapt flertall for 1-10 skole.
Når man har fått flertall for et forslag er det ikke praksis å votere over forslaget som falt på nytt.
Dette blir mye gjentakelse fra mitt forrige innlegg om skolesaken, men det er visst nødvendig og igjen minne om bestillingen til rådmannen fra et enstemmig kommunestyre i juni 2014: «Rådmannen bes fremme en egen sak til kommunestyret med forslag til mandat og organisering for å se på skolestrukturen i Gjerstad. Hensikten med arbeidet skal være å gi bedre undervisningskvalitet og bedre økonomisk handlingsrom for kommunen.”
I følge protokollen var du også tilstede i dette møte.
Dersom du hele tiden har ment at dagens skolestruktur er den beste synes det merkelig at du også stemte for denne bestillingen. Dersom du er bekymret for økonomien og investeringer er det for meg helt uforståelig hvordan du da kan tenke at det er mulig å bygge flerbrukshall uten å gjøre noe med skolestrukturen.
Du sier du har forsøkt å ta dette opp tidligere, uten at du vil utdype det nærmere. Om du mener at du har tatt det opp med meg tidligere så vil jeg veldig gjerne at du utdyper det. Jeg er helt sikker på at dette ikke er tatt opp i møter noen gang etter vedtaket. Jeg fikk riktignok en telefon fra deg 21. november i år der du fortalte meg da at du ville sende vedtaket til lovlighetskontroll hos Fylkesmannen. Jeg informerte deg da om at fristen for en lovlighetskontroll er 3 uker etter vedtaket er gjort og at du ikke hadde den muligheten 1 år og 9 måneder etter. Vi hadde de neste dagene en e- post utveksling der jeg stort sett sa det samme som jeg skriver her.
Du sier det er synd hvis en så stor og viktig sak går inn i historien med usikkerhet rundt prosessen. Det er jeg helt enig i. Jeg synes det er helt unødvendig å skape denne usikkerheten. Med all respekt å melde, et lovlig fattet vedtak burde ikke skape usikkerhet.
Om representanter ikke setter seg inn i voteringsregler og demokratiske prosesser kan derimot være problematisk, men i så fall blir det feil å forsøke å legge skylden på prosessen.
Inger Løite
Ordfører