Omstilling er jobb nr 1!
La meg først gratulere med ny nettside. Du verden hvor nyttig det er å ha ei slik nettavis lokalt.
Litt lokal næringshistorie
Om ett par år er det 30 år siden det første bygget på Brokelandsheia ble tatt i bruk. Kjetil Moe var pådrivere for å komme i gang med utbygginga der. Hans virksomhet trengte mer plass og tok i bruk nybygget i 1988. For ett års tid siden markerte bedriften sine første 50 år. I 2016 er det 100 år siden sliperiet på Eikelands Verk ble stengt ned. Peder Tellefsdal hadde vært ansatt der og startet da opp sin egen virksomhet. Tømmerfløting ned Gjerstad vassdraget har det trolig vært enda lenger. Gjerstad vassdraget Fellesfløting ble markert nedlagt med fest i den nybygde skolen på Kamperhaug i 1967. Nå var det bygget skogsbilveger og tømmerbilene overtok transporten av tømmer.
Bedrifter som lykkes blir ofte mer internasjonale og er aktuelle for oppkjøp og fusjonering. Slik sett blir en mer robuste og konkurransedyktige. Mye av det mekaniske arbeidet som før ble utført ved lokale bedrifter foregår nå i andre land. Det har frigjort ressurser til produktutvikling og annen virksomhet lokalt. Slik kunne vi fortsette å beskrive næringshistorien for å underbygge påstanden.
Brokelandsheia med festdager en mulighet
Nylig kunne vi lese i AAB at Gjerstads nye næringssjef Ole Andreas Sandberg og Jan Lindal i Lindal Gruppen begge var imponert over lokal næringsutvikling på Brokelandsheia, nå med ca 300 arbeidsplasser. Nå er byggeaktiviteter i gang på begge sider av E 18. Det er både ledige næringsarealer og boligtomter. Så har vi fått de årlige festdagene hver høst med Brokelandsheiadagene. Uttrykket festdager kan virke litt lite passende. Riktig nok er kulturtilbud ofte noe av forutsetningen for næringsutvikling. Brokelandsheiadagene en nok en viktig arena både for salg og profilering for både bedrifter og kommunene øst i Agder. Igjen ser vi at personlig initiativ og skaperevne er nødvendig for å få noe til slik som disse festdagene.
Ikke alt like bra
Til tross for denne utviklingen er det noe jeg har lagt merke til som ikke er helt bra. Jeg har tidligere kommentert at ikke Gjerstad kommune har sin faste årlige stand der. Ett år hadde kommunen felles stand med Risør kommune. Det ga ett veldig godt inntrykk og god kontakt med publikum. Både politikere og ikke minst rådmannen og mange nyansatte i hans stab har der en god arena for gjensidig kontakt med innbyggerne og til markedsføring. Siden det er valgår vil en vel i år møte partipolitikerne på partienes stands.
En kunne f. eksempel arrangere visninger av ledige tomter hver dag under Festdagene. Det kunne gjennomføres korte temaforedrag. Bedrifter med rekrutteringsbehov kunne i samarbeid med kommunen arrangere orienteringer og omvisninger. Lokale frivillige foreninger kunne inviteres med. Det ville også gi merverdi til øvrige stands og arrangementet ellers Så hører jeg en sier at det blir for dyrt for kommunen å ha folk på jobb der. Sannelig, min erfaring er at ansatte gjerne bidrar gratis på slike stands. Det kan brukes som ett element i å utvikle bedriftskulturen i kommunen. Profilering og bygging av ett positivt omdømme koster noe, men er nok lønnsom investering.
Veikontoret og nyetableringer
La meg nevne at Grenlandskommunen benyttet ekstern konsulent og ifølge lokalaviser 1 million kroner i sitt arbeid for å få det nye Veikontoret til Grenland. I slike prosesser er god dokumentasjon en nødvendig forutsetning. Den må være profesjonell og underbygge beslutningen som skal tas av folk som ikke fra før kjenner de lokale forhold. Det var flere møter i Oslo sammen med både Fylkesordfører og Ordførerne. Hvor mange møter hadde Gjerstad lokalt og i Oslo om saken? Hvilken dokumentasjon ble benyttet? Her er jeg nok ikke veldig kritisk fordi en trolig så at det var bedre alternativer. Likevel, det kan være like viktig å få ett avslag. Dermed skaffer en seg viktig erfaring og synliggjøre sine muligheter. Det blir spennende å se om den nye næringssjefen får handlingsrom og får etablert ett godt nettverk. Jeg er redd politikere gir for stenge rammer, for knappe ressurser, styrer i detalj og selv blir aktive i saker utover politiske beslutninger. Det er bra at ny næringssjef er på plass. Dermed bør det kunne jobbes enda mer profesjonelt med bl. annet markedsføring.
Jostein Vestøl.