Frem til nå har NHO Agder vært tyst i jernbanespørsmål, men jeg håper de nå forstår alvoret og blir en viktig lagspiller.
I et intervju med NRK Sørlandet 31.oktober forstår ikke seniorrådgiver i NHO Agder, Trond Madsen, kritikken fylkesorganisasjonen får for å ha vært en bremsekloss på utvikling av jernbane, pga. sin iver for veiutbygging.
Han tror ikke kampen om bedre veier har hindret satsing på toget. – Hadde vi vært mindre engasjert i veiutbygging hadde vi ikke fått mer jernbane. Vi hadde bare fått mindre vei, sier Madsen til NRK.
Her tar Madsen feil. Helt fram til nylig har jernbaneutviklinghatt en separat post i Nasjonal Transportplan. Det er sittende samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (A) som for første gang har slått de to postene sammen. I forbindelse med NTP bes fylker og kommuner om å prioritere de beste samferdselsprosjektene, uansett om det er på vei eller bane, underforstått at prosjektene nå slåss om den samme potten.
I mine 12 år i Jernbaneforum Sør, de siste fire årene som leder, har jeg vært tett på prosessen og ikke minst fulgt påvirkningsarbeidet inn mot regjerings- og stortingsapparatet. NHO Agder har aldri vært noen drahjelpfor jernbaneutvikling i vår landsdel, i sterk kontrast til NHO i nabofylkene. I Agder har NHO regelrett vært fraværende i jernbanespørsmål.
Madsen hevder i kommentaren til NRK Sørlandet at landsdelen har vært samlet om sammenkoblingen, uten at sentrale myndigheter har fulgt opp. Det er riktig at fylkeskommunene, fra Rogaland til Vestfold, med tverrpolitisk enighet, har stått på for å få gjennomført sammenkoblingen mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen. Men NHO Agders drahjelp til prosjektet har i hele denne tiden vært savnet.
Nå har NHO Agder sjansen til å bli med på laget og bli den pådriveren de burde ha vært for lenge siden. Folk og næringsliv på Sørlandet har ikke råd til å miste jernbaneforbindelsen.
Det er nå eller aldri for Grenlandsbanen.
Dette er et gryteklart prosjekt som skulle ha vært realisert for lenge siden. Uten en redusert reisetid på en time til Oslo vil Sørlandsbanen råtne på rot, i alle fall hva persontransport angår.
Rune Hagestrand
leder av Jernbaneforum Sør.