Myndighetene trodde at med etanol i blyfri 95 (E-10) ville man oppnå en klimagevinst.
De som forsker på dette, er nå enige om at den gevinsten er lik null! Altså – en gedigen tabbe som til nå dessverre og helt unødvendig – har medført flere branner i sjeldne veteranbiler og båter.
Fakta: Etanol gjør f.eks. at bensinslanger sprekker og pakninger ryker. De som setter sine veteranbiler i vinteropplag senere i år vil derfor få uvante problemer til neste vår. Etanolen i E-10 bensinen vil bli årsak til mange branner og motorhavari. Og bare så det er sagt; Dette gjelder også for bensin båtmotorer.
Kleppelista mener derfor bestemt at denne farlige bensinblandingen fra myndighetenes side må stoppes – og reverseres snarest. Oljeselskapene må etter Kleppelista sin klare mening – omgående stanse tilsettingen av de 10% etanol. Nå må vi alle gi klar beskjed til våre folkevalgte på stortinget at denne store tabben må reverseres til null.
I dag er det dessverre få bensinstasjoner som selger 98 oktan bensin (E-5), som trygt kan brukes på disse historiske veterankjøretøyene som pynter opp og kjører på norske veier «stort sett» i deler av året.
Så lenge ekspertenes ord sier at E-10 bensin IKKE gir den ønskede effekten for klimaet – så må denne farlige blandingen avvikles omgående uten opphold. Dette ved at vanlig blyfri 95 UTEN etanol igjen må distribueres til samtlige pumpestasjoner i Norge – for her står eksempelvis faktisk store kulturskatter som viktig bil- og båthistorie på spill – for Norge og alle de titusenvis av mennesker som mekker og kjører veteranbiler og båter i Norge.