Jernbanedirektoratet kutter en rekke togstopp i jernbanekorridor 3 mellom Oslo og Stavanger.
Målet skal være å sikre bedre punktlighet. Vi ser vel ikke helt bort fra at det også er et forsøk på å få ned den totale reisetiden på de lange strekningene, som i dag taper stort i konkurransen med transport på vei.
Dette sier Jernbanedirektoratet:
– Vi vet at det er en sterk sammenheng mellom kundetilfredshet og punktlighet. For at toget skal være
konkurransedyktig, er det avgjørende at vi reduserer antall avvik og at toget kommer og går når det skal, sier Øivind Hauge Støle, seksjonssjef mobilitet og samfunn i Jernbanedirektoratet.
– Bane NOR har i årets prosess for fordeling av kapasitet i sporene hatt stort fokus på å forbedre driftsstabilitet og
punktlighet, og både togoperatører og Jernbanedirektoratet har vært involvert i denne prosessen. Det er nå
laget en omfattende plan med formål å bedre stabiliteten i driften. Tiltakene i planen er fordelt på flere fylker
og strekninger hvor punktligheten i dag ikke er god nok.
Tiltakene innebærer følgende for togtilbudet med Sørtoget i i for stasjonene i Agder, Telemark og Vestfold:
• Tog 705 – sløyfing av stopp Audnedal
• Tog 716 – sløyfing av stopp Vegårshei
• Tog 726 – sløyfing av stopp Vegårshei og Gjerstad
• Tog 704 – sløyfing av stopp på Nordagutu.
• Tog 707 – sløyfing av stopp i Lunde.
• Tog 710 – sløyfing av stopp på Nordagutu.
• Tog 711 – sløyfing av stopp i Lunde.
• Tog 715 – sløyfing av stopp på Nordagutu.
• Tog 716 – sløyfing av stopp på Neslandsvatn.
Endringene trer i kraft gjennom ruteplan R24, fra 10. desember 2023.
Til info: Her er dagens ruteplan for Sørtoget: