– Det er både skolefag og vitenskap. Niels Henrik Abel kan stå som eksponent for den sida. Skolefagsida er det skolen og heimen som skal arbeide med. Jeg tror det er viktig å formidle at matematikk ikke er spesielt vanskelig. Gjør du det, formidler du at matematikk bare er for de glupeste. De som ikke mester matematikk får mindreverdighetsfølelse. Og det ønsker vi jo ikke.
Forskning sier at dersom elevene får sette ord på tankene sine, på det de gjør, så lærer de mest. Derfor: Snakk med elevene om matematikkoppgavene. Vær tilstede, og ikke hjelp de bare for at de skal bli ferdig med oppgavene. Det har liten effekt.
– Jeg har vært 25 år i grunnskolen før jeg ble høyskolelektor, fortalte Anne.
– Hver fredag sendte jeg «grubleoppgaver» med elevene heim. Det var oppgaver som elevene løste sammen med foreldrene. Skulle jeg glemme å sende med disse oppgavene ei helg, kan du være sikker på at jeg ble minnet på det.