I forbindelse med den pågående virussituasjonen vurderer kommunedirektøren at ordføreren bør få utvidet myndighet til å ta avgjørelser på kommunens vegne.
Kommunestyret er bedt om å gi sin tilslutning til dette i en hastesak som nå er sendt ut til medlemmene pr. e-post, der de er bedt om å avgi svar i løpet av dagen i dag, onsdag 18. mars.
Kommunedirektørens forslag til vedtak
- Kommunestyret delegerer til ordfører myndighet til å treffe vedtak i hastesaker etter kommuneloven § 11-8 første ledd.
- Dersom ordfører er forhindret fra å utøve myndigheten, ligger myndigheten til varaordfører. Dette gjelder saker som skulle ha vært avgjort av kommunestyret, formannskapet, utvalg eller annet organ, når det er nødvendig å treffe et vedtak så raskt at det ikke er tid til å innkalle det organet som skulle ha avgjort saken.
- Ordførers myndighet gjelder så langt som det er nødvendig for å håndtere konsekvensene av utbruddet av Covid-19. Melding om vedtak truffet i medhold av denne myndighet skal så raskt som mulig forelegges det organet som skulle ha avgjort saken. I den hensikt å iverksette ulempe- og skadebegrensende tiltak har ordfører videre myndighet til å pådra kommunen økonomiske forpliktelser.
- Oversikt over forbruk etter denne myndigheten skal så snart som mulig forelegges kommunestyret. For øvrig gjelder «Midlertidig forskrift om gjennomføring av fjernmøter i folkevalgte organer i kommuner og fylkeskommuner for å begrense spredning av Covid-19» (FOR-2020-03-13-277)
- Ordførers myndighet gjelder frem til 1. august 2020.