Vi går spennende tider i møte i forhold til skolestrukturen i Gjerstad kommune. Jeg er en av de som ønsker at vi skal få lov til å beholde skolen vår i øvrebygda, og har lyst til å dele noen tanker omkring det.
Jeg tror mange er enige i at vi ønsker bosetting i hele kommunen, og da mener jeg det er viktig å ha et godt skoletilbud der vi bor. Jeg og min familie trives så godt i øvre Gjerstad at vi kommer ikke til å flytte selv om Gjerstad skole legges ned. Men vi kan ikke forvente at andre barnefamilier i framtida synes det er attraktivt å flytte opp i øvrebygda hvis vi ikke lengre har et skoletilbud i nærområdet der vi bor. Vi risikerer at der ikke blir tilflytting til bygda.
Jeg er også, som de fleste andre, opptatt av kvalitet i skolen! De som argumenterer for at vi trenger en felles skole i kommunen, trekker gjerne fram det at skolen vil få et større og bedre fagmiljø. Et godt fagmiljø er viktig, men det er vel ingenting som tyder på at det er noe dårlig fagmiljø på Gjerstad skole. Som mor opplever jeg at Gjerstad skole har god kvalitet, der ungene får utvikle seg faglig og sosialt, og har et godt læringsutbytte. Når det er snakk om kvalitet i skolen er det flere ting enn fagmiljø som spiller inn. Klassestørrelse har også noe å bety. Jeg har, med min bakgrunn som lærer, jobbet i store klasser. Store klasser gir ikke alltid god kvalitet. Da har man mindre tid til hver elev, og det sier seg selv at elevene ikke får så tett oppfølging som i de mindre klassene. Det snakkes stadig om at klassene er for små på barneskolene i Gjerstad kommune slik det er nå. Jeg er enig i at enkelte klasser er i minste laget. Jeg har selv barn som går i en av de minste klassene på Gjerstad skole (8 elever), og til tider kunne man ønsket seg litt større klasser med tanke på det sosiale. Men de fleste klassene er ikke for små. Rundt 15 elever er akkurat passe når man tenker på at elevene skal ha et godt læringsutbytte. Jeg vil påstå at når klassene blir for store, blir læringsutbyttet dårligere. Enkelte år er det små elevkull. Det synes jeg Gjerstad skole løser på en god måte med at to (eller tre) trinn har felles undervisning i praktiske og estetiske fag. Elevene har ikke vondt av å jobbe sammen på tvers av klassetrinn. At de små klassene har sin undervisning i kjernefagene alene må jo bare være en fordel. Hvis klassene på en evt ny skole på Abel blir store, regner jeg med at der blir satt inn flere voksne i klassen, men jeg er redd at det fort blir til å spare på pedagogene.
Økonomien i kommunen er jo mye av grunnen til at mange nå ønsker en felles skole. Det er dyrt å drifte tre skolebygg i en liten kommune. Jeg stiller meg likevel spørrende til om vi til syvende og sist vil spare så mye på sammenslåing. Det er dyrt å bygge nytt, og det er heller ikke gratis å la de gamle skolene bli stående tomme og forfalle. Hvis det ender med ny felles skole på Abel, håper jeg at de gamle skolene blir brukt til noe fornuftig.
Gode uteområder til en barneskole er viktig. Vi er heldige i dag som har så flotte uteområder både på Fiane skole og Gjerstad skole. Det blir et stort tap hvis nå alle elevene skal gå på skole på Abel. Selv om opparbeiding av uteområder med lekeapparater o.l . ligger i planene, kan det ikke sammenlignes med det vi har i dag. Særlig de minste elevene trenger god plass å boltre seg på. Det er mange skoler her i landet som ikke har så stor uteplass, men når vi først er så heldige å ha det, er det trist at vi ikke skal kunne fortsette å bruke det.
Men uansett hvordan vi ender opp i forhold til skolestrukturen, er jeg trygg på at vi alle vil jobbe for en god skole i Gjerstad. Ungene er framtida vår!
Lise Marie Apland