Pga. et ekstraordinært høyt prisnivå for tiden har Nye Veier AS valgt å redusere sitt ambisjonsnivå for ferdigstillelse av de planlagte motorveiprosjektene gjennom Agder. Dette vil bety at man må påvente forsinkelser i fremdriften, i alle fall for delstrekningene som ikke kommer høyest opp på prioriteringslisten.
Benedichte Limmesand Hellestøl, prosjektutviklingssjef i Nye Veier, sa torsdag kveld at slik det ser ut nå vil det bli Mandal-Lyngdal som kommer først i køen, da dette er et veldig samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt.
– Det er også veldig logisk å ferdigstille hele strekningen Kristiansand-Lyngdal med den siste biten som gjenstår der, sa Hellestøl.
– Som en god nummer to kommer Ytre Ringvei i Kristiansand, som også er et lønnsomt prosjekt, sa hun.
Hva som skjer forbi Brokelandsheia og videre til Tvedestrand er mer usikkert, men at dette kommer til å ta lengre tid enn først planlagt virker temmelig sannsynlig.
Vil mangle tomter til næringsutvikling
En ny utsettelse av E18-prosjektet gjennom Gjerstad vil føre til at båndlegging av areal, både til næringsutvikling og til deponier av masse i forbindelse med bygging av ny E18, vil forlenges.
Fra før av er vesentlig areal fra Sundebru til Skorstøl båndlagt til en fremtidig jernbane gjennom Brokelandsheia, så totalt sett er dette en stor utfordring for å kunne utvikle Brokelandsheia videre de nærmeste årene. Uten tilgjengelige tomter er det ikke så enkelt å tiltrekke seg ny næringsvirksomhet.