Stortingets transport- og kommunikasjonskomité holder i dag høringsmøte om Nasjonal Transportplan I dagens møte skal bl.a. Jernbaneforum Sør og de tre fylkeskommunene Vestfold og Telemark, Agder og Rogaland argumentere for hvorfor Grenlandsbanen må inn i den kommende Nasjonal Transportplan (NTP) for 2022-2033.
Banestrekningen ligger inne i nåværende NTP med 1,5 milliarder kroner. Regjeringen har ikke funnet rom for å beholde disse midlene sitt forslag for NTP de neste 12 årene. Spørsmålet er nå om stortingspolitikerne lar seg overbevise av de mange argumentene for å bygge Grenlandsbanen. Dette er en overordnet beslutning som vil ha avgjørende betydning for togets konkurransekraft, både for gods- og persontrafikk. Uten et tilbud med kortere reisetid enn i dag er min påstand at Sørlandsbanen ikke lenger vil være attraktiv nok å bruke. Andre og mindre klimavennlige transportformer vil bli foretrukket.
Som leder av jernbaneforum Sør vil jeg i formiddag få anledning til å holde et innlegg for komiteen, i håp om å få flertall i Stortinget til å opprettholde dagens vedtak om å sette i gang planleggingen av Grenlandsbanen i første del av neste NTP-periode.
De fleste argumentene i saken ender nemlig opp med at det er nå eller aldri.
Rune Hagestrand
leder av Jernbaneforum Sør.