Jernbaneplanlegging er en omfattende prosess, og det kan kanskje være interessant for noen å få litt mer informasjon om hva som nå vil skje videre i arbeidet for å få realisert «genistreken» Grenlandsbanen.
KVU-rapporten som Jernbaneverket la fram i går vil nå bli sendt ut til en omfattende høringsrunde. Hele 134 instanser skal uttale seg (i alfabetisk rekkefølge):
Agder kollektivtrafikk, Arendal kommune, Aust- Agder Fylkeskommune, Avinor AS, Bamble kommune, Blindeforbundet i Telemark, LL Grenland, Brakar, Buskerud Fylkeskommune, Bø kommune, Cargolink, ColorLine, DB Schenker, DHL, Direktoratet for mineralforvaltnng, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, Drangedal kommune, Eidanger bondelag, Eidanger Skogeierlag/AT Skog, Fiskeridirektoratets regionkontor,Fjordline, Forsvarsbygg, Fortidsminneforeningen avd. Telemark, Forum for Natur og Friluftsliv, Fylkesmannen Telemark, Geoparken, Gjerstad kommune, Greencargo, Grenland Friluftsråd, Grenland havn, Grenland Landbrukskontor, Grenland Rail, Grenlandssamarbeidet, Hector rail, Herøya Industrpark, Horten havn, Høgskolen i Buskerud og Vestfold, Høgskolen i Sørøst-Norge, Høgskolen i Telemark, Innovasjon Norge Telemark, Jernbaneforum Sør, Jordvernforeningen i Telemark, Kongsberg Kommune, Kragerø kommune, Kristiansand kommune, KS Telemark, Kystverket sørøst, Larvik Havn, Larvik Havn KF, Larvik Kommune, LO, LO i Telemark, LO Telemark, Luftfartstilsynet, Mattilsynet avd. Telemark, Midt-Telemark Næringsutvikling, Midt-Telemarkrådet, Miljødirektoratet, Naturvernforbundet, Kristiansand, Naturvernforbundet,Grenland, Nettbuss region sør, Nettbuss Sør Telemark, NGI (Norges geotekniske institutt), NHO, NHO Agder, NHO Telemark, NHO Vestfold, NLA Telemark, Nome kommune, Norges Handikapforbund Region Oslofjord vest, Norges Jeger- og fiskerforbund, Norlines, Norsk lastebileierforbund, Norsk Maritimt Museum, Norsk ornitologisk Forening avd. Telemark, Mjøsen Pendlerforening, Norsk Pendlerallianse, Nor-Way bussekspress, Notodden kommune, NSB, NVE Region sør, Oljedirektoratet, Porsgrunn og omegn Turistforening, Porsgrunn kommune, Porsgrunn Min By, Posten Norge, Riksantikvaren Distriktskontor syd, Risør kommune, ROM Eiendom AS, Ruter, Sandefjord Kommune, Sandefjord Kommune, Sandefjord Lufthavn Torp, Sauherad kommune, Siljan Kommune, Skagerak Energi AS, Skien kommune, Statens Strålevern, Statens vegvesen, Statens vegvesen Region sør, Statens vegvesen, Telemark, Statkraft, Region Øst-Norge, Statnett SF, Statsbygg, Region sør, Sykehuset i Telemark, Sykehuset i Vestfold, Telemark bonde- og småbrukarlag, Telemark bondelag, Telemark Botaniske forening, Telemark Fylkeskommune, Telemark Fylkesmuseum, Telemark landbruksselskap, Telemark museum, Telemark Politidistrikt, Telemark Sivilforsvarsdistrikt, Telemark turistforening, Telemark ungdomslag, Telemarkforskning – Bø, Trygg Trafikk Telemark, Tvedestrand kommune, Tønsberg kommune, Ungt entreprenørskap Telemark, Universitetet i Agder, Vekst i Grenland, Vekst i Grenland/Grenland havn, Vest Agder FK/ Jernbaneforum sør, Vest-Agder Fylkeskommune, Vestfold Fylkeskommune, Vestfold kollektivtrafikk, Vest-telemark museum, Vest-Telemark Næringsutvikling AS/ Vest-Telemarkrådet, Vestviken kollektivtrafikk, Vig, Åmli Kommune
Høringsfrist er satt til 31. oktober. Når høringsrunden er over går prosjektet over i en kvalitetssikringsprosess av de foreslåtte alternativene (KS1). Deretter skal Stortinget vurdere hele prosjektet og forhåpentligvis bevilge penger til oppstart og gjennomføring av Grenlandsbanen.
Det er fortsatt omfattende arbeid for å få på plass dette store jernbaneprosjektet, kostnadsberegnet til ca. 25 milliarder. For Brokelandsheia sin del er det nå viktig at kommunene Risør, Tvedestrand, Vegårshei, Åmli og Arendal er med på å synliggjøre at Brokelandsheia er å foretrekke fremfor Tangen som stasjonsalternativ. At det er mange i Kragerø som pendler til Grenland er betydningsfullt, men i den store sammenhengen vil Brokelandsheia stasjon nødvendigivis få flere brukere enn det Tangen kan oppnå alene. Derfor bør Gjerstad gå i bresjen for at Brokelandsheia blir alternativet for fjerntogtrafikk, og at Tangen får en lokalbanefunksjon. Ikke motsatt, slik Jernbaneverket foreslår. For å få til dette må det skaffes et bedre tallmateriale som viser hvor mange innbyggere vest for Brokelandsheia som vil benytte denne stasjonen til fritids- og jobbreiser. Dette sies det pr. i dag for lite om i KVU’en som ble fremlagt i går.