– Administrasjonen i Gjerstad kommune ser på alle tilsyn forvaltningsrevisjonen gjør som svært nyttige bidrag til forbedrings- og kvalitetssikringsarbeidet som pågår kontinuerlig i hele kommunens virksomhet. Det er stor nytteverdi for oss å få inn folk utenfra som går gjennom deler av kommunens virksomhet. Oppfølging av resultatene fra denne forvaltningservisjonen starter umiddelbart og gis høy prioritet, sa rådmann Torill Neset i sin redegjørelse til kommunestyret.
– Jeg slutter meg til revisjonens anbefaling slik de er gjengitt i rapporten, at det foretas en gjennomgang av ansvars- og oppgavefordelingen i ledergruppa i enheten, med fokus på tydeliggjøring av personalansvar, samarbeid og synlighet overfor ansatte. Det er allerede innført en ny turnusordning for sykepleiere i kommunen. Vi skal også se på rutinene og praksis rundt aviksrapportering. Jeg vil sørge for at det umiddelbart utarbeides en handlingsplan med tiltak for å rette opp forholdene, og ha en tett oppfølging av disse. Planen må utarbeides i nært samarbeid med de tillitsvalgte, sa rådmannen.
– Jeg vil komme tilbake til kommunestyret og orientere om dette arbeidet videre. Vi skal sørge for å rette opp uklare arbeidsforhold, og få til et godt system på avviksrapportering, sa rådmannen videre.
Forvaltningsrapporten skal for øvrig behandles politisk i administrasjonsutvalget 30. april og senere i kommunestyret.