Det vil legges inn 1,5 milliard kroner i planleggingsmidler i siste del av planperioden. Det er også klart at det vil bli dobbeltspor på strekningen som vil bli bygd for hastigheter opp mot 250 km/t. Selve byggingen kommer ikke før rundt 2030. Det blir i Nasjonal transportplan slått fast at strekningen skal være ferdig i 2035 melder Fædrelandsvennen. Dette vil nok politikere fra Vestfold til Rogaland forsøke å få fremskyndet. Selv om de aller fleste i dag er godt fornøyd med lekkasjen fra NTP er det nok også noen som mener at ferdigstillelse ikke behøver å vente i hele 18 år fra i dag.
– Det er en milepæl. Vi har ikke hatt en lignende investering av jernbanen i Norge etter krigen. Dette er et prosjekt som hele landsdelen har stått samlet om, og som vi når har fått med i Nasjonal transportplan, sier Hans Fredrik Grøvan (KrF), som sitter i transportkomiteen og som har vært med på å forhandle om Nasjonal transportplan, i en kommentar til Fædrelandsvennen.
En god nyhet!
1,5 milliarder kroner til planarbeid i slutten av NTP perioden bil nok også gi penger til oppstart, så vi har mye å glede oss til sier stortingsrepresentantene Ingebjørg Godskesen (FrP), Svein Harberg (H) og Venstres førstekandidat til kommende stortingsvalg, Petter Toldnæs.
– Da vi overtok regjeringstaburetten i 2013, trodde jeg at det var allerede var satt igang en utredning om sammenkoblingen av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen. Det viste seg og ikke være tilfelle, men heldigvis fikk vi raskt satt igang utredningen, og idag kommer resultatene. Vi har en regjering som leverer og nå vet vi at sammenkoblingen vil bli en realitet. Genistreken vil gjøre at vi vil komme raskt frem og tilbake til Oslo sier FrPs stortingsrepresentant Ingebjørg Godskesen, som også har mye jernbaneblod i årene, da både hennes bestefar, hennes onkler og hun selv har jobbet i NSB.
– Vi har alltid satset på jernbane, og derfor er dette en gledens dag. Norsk Transportplan blir snart lagt frem, men vi kan alt nå si at vår drøm om sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen nå vil bli en realitet. Dette vil bli viktig for både privatpersoner og for bedrifter langs jernbanelinja, sier Venstres førstekandidat, Petter Toldnæs.
– 1,5 milliarder er mye penger! Nå har vi fått den bekreftelsen vi har arbeidet for lenge. Nå har vi fått bekreftet at forberedelser, planlegging og oppstart er på plass. Denne sammenkoblingen har vi kjempet for, og den vil bety mye for folk på Sørlandet, ja for hele landet, avslutter Aust-Agders stortingsrepresentant for Høyre, Svein Harberg.