Et enstemmig fylkesting vedtok følgende høringsuttalelse:
1. Fylkestinget gir i hovedsak sin tilslutning til anbefalingene i foreliggende konseptvalgutredning (KVU) for Grenlandsbanen og støtter det midtre konsept, alternativ M1B, (midtre trasé med stasjon på Brokelandsheia, red.mrk) 250km/t. Banen må kunne tas i bruk når ytre IC (InterCity) er ferdigstilt i 2028.
2. Fylkestinget vil påpeke at de regionale virkninger i større grad må fange opp den betydning blant annet en stasjon på Brokelandsheia vil kunne få for et marked på rundt 100.000 innbyggere i 2035 i Østre Agder som inkluderer Arendalsregionen, og mener derfor at det i forbindelse med bygging av Grenlandsbanen må etableres stopp på Brokelandsheia.
3. I forbindelse med utbyggingen må det samarbeides for å få til et forsterket kollektivtilbud til Brokelandsheia
4. Fylkestinget vil understreke nødvendigheten av at Ytre IC med dobbeltspor gjennom hele Vestfold kommer på plass i kommende Nasjonal Transportplan. Det er avgjørende for en realisering av Grenlandsbanen.
5. Når KVU Grenlandsbanen er godkjent, ønsker fylkestinget at det igangsettes KVU for en kystjernbane videre sørover til Kristiansand.
For tiden er arbeidet med kvalitetssikringen av KVU Grenlandsbanen i gang. Her har konsulentfirmaene Atkins og Oslo Economics fått oppdraget med å etterse at planen holder mål. I forrige uke var Gjerstad kommune v/ordfører Inger Løite og rådmann Torill Neset, sammen med Jon-Olav Strand, Reidar Braaten og Rune Hagestrand fra Jernbaneforum Sør i møte med konsulentene for å gi sine syn og innspill på planarbeidet som er gjort så langt. Det er ingen tvil om at samfunsnytten ved stasjonsplassering på Brokelandsheia ble spilt inn fra begge instanser, også underbygget av en ny analyse i regi av Østre Agder. De samfunnsøkonomiske analysene i KVU’en er gjort med grunnlag på antall arbeidsreisende innen en radius på 10 minutter fra Tangen og Brokelandsheia. Utvides omkretsen til å gjelde en naturlig pendleravstand på inntil 45-50 minutter viser resultatene en klart høyere fordel for Brokelandsheia enn de tidligere beregninger som er foretatt. Dette blir nok et av de sterkeste argumentene for å lykkes med å få stasjonen plassert i Gjerstad kommune.
Jernbaneforum Sør har tidligere avgitt sin høringsuttalelse på vegne av de fem fylkene fra Rogaland til Vestfold. Her fremkommer det ønske om stasjoner på både Tangen og Brokelandsheia. Begge stasjoner bør ha livets rett med ulik trafikkfordeling og ruteplaner. Det overordnede målet er uansett å få Stortinget til å bevilge oppstartsmidler for Grenlandsbanen, som totalt er kostnadsberegnet til ca 25 mrd. kroner. Først når dette er på plass vil spørsmålet om stasjonsplasseringer langs den foreslåtte traséen bli tema for diskusjon.
Det gjenstår fortsatt mye politisk arbeid og fremstøt mot sentrale myndigheter før champagneflasken kan sprettes…