iGjerstad.no – Nyheter fra Gjerstad
    AKTUELLE SAKER

    På søndag starter Panter-eventyret

    19. juni 2026

    Slik blir bibliotekets åpningstider i sommer

    19. juni 2026

    – Nå skal bakmennene tas

    19. juni 2026
    Facebook Instagram
    iGjerstad.no – Nyheter fra Gjerstad
    • Hovedsiden
    • Politikk
    • Sport
    • Kultur
    • Kontakt oss
    • Om oss
    • Annonser
    Facebook Instagram
    iGjerstad.no – Nyheter fra Gjerstad
    Artikkel

    – Eiendomsskatt er en eiendommelig skatt

    By Rune Hagestrand11. desember 2015

    "Det vanlige er at eiendomsskatten begynner med to i promille. Hadde det vært inntak av alkohol, hadde det vært over og ut med en gang"
    Halvor Røylen

    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Eiendomsskatt er en eiendommelig skatt. Pengene som kommunen tar inn i form av denne skatten har ikke virkning i kommunekassa i mer enn ett år. De forsvinner ikke, men på en eller annen måte smuldrer de bort, for neste år må eiendomsskatten økes. Begrunnelsen for å innføre eiendomsskatt var at kommunen var i en fortvilet økonomisk situasjon. Så går det ett år, så må den økes, for kommunen er i en fortvilet økonomsk situasjon – igjen. Så går det ett år til, så må den økes, for kommunen er i en fortvilet økonomisk situasjon – igjen. Er det ikke underlig, det var da vitterlig av samme grunn eiendomsskatten ble innført – kommunen var i en fortvilet økonomisk situasjon.

     

    Kan det ha noe med promille å gjøre? Det vanlige er at eiendomsskatten begynner med to i promille. Hadde det vært inntak av alkohol, hadde det vært over og ut med en gang, men det er eiendomsskatt, så kommunen tar sjansen på at vi tåler den promillen. Ja, og så er det ikke av full eiendomstakst, men av halvparten eller der omkring. I Risør utgjorde eiendomsskatten ikke mer enn et par halvliter med øl da den ble innført, var det en ”røver” som hevdet i et avisinnlegg. På én måte var det en god sammenligning, for etter inntak av én liter øl har én trolig kommet opp i en promille så pass høy at både tanker og reaksjon er redusert betraktelig. Det kan forklare at det ble lite protester fra den eiendomsbesittende allmuen. I løpet av tolv år har eiendomsskatten kommet opp i syv promille, og satsen blitt økt mange ganger, så nå nærmer den seg full satsdunk!! Det er også det underlige med eiendomsskatten; satsen bare øker. Når de regjerende på det store tinget har bestemt at eiendomskattpromillen ikke må være over syv promille, så er utveien å øke satsmengden. Det vanlige er at øker promillen, så minker det på satsen, men slik er det ikke med eiendomsskattsatsen. Hvem kunne ikke ha tenkt seg en slik ”Sareptas krukke”?

     

    I denne delen av den østre delen av det østre Agder, var Risør den kommunen som først begynte med å forsyne seg fra den eiendomsbesittende allmuen. Gjerstad fulgte etter, og nå har også Tvedestrand kommet i en fortvilet økonomisk situasjon. Om ett år må kommunen øke eiendomspromillen eller satsen eller begge deler, for de kommer helt sikkert til å komme i en fortvilet økonomisk situasjon.

     

    Nå er vi ikke alene om å være i en fortvilet økonomisk situasjon. I det herrens år 2015 er 355 kommuner av 428 i samme situasjonen, og de har begynt å forsyne seg fra den eiendomsbesittende allmuen de også. Det er vel ikke så usannsynlig at de resterende kommunene gjør det samme.

     

    Jeg sitter og grunner på følgende; hva skjer når eiendomspromillen er på topp, satsdunken har blitt fylt opp og utnyttet fullt ut, og det ikke er mulighet til å forsyne seg enda mer av den eiendomsbesittende allmuen? Kanskje kommer det gamle ordtaket til anvendelse; å sette tæring etter næring?

     

    Vi, den eiendomsbesittende allmuen, vi må sette tæring etter næring etter hvert som kommunen forsyner seg mer og mer av det vi har. Vi får trøste oss med den promillen vi får etter hvert som satsdunken vår minker, og fantasere om Sareptas krukke, selv om den i følge Første Kongebok inneholdt mel og olje. Det er i alle fall mat i mel og olje.

     

    For øvrig. Mitt fem år gamle barnebarn, Solveig, ble av sin eldre bror spurt om følgende: Hvis du har ti epler, og spiser opp ti epler. Hva har du igjen da? Ti epleskrotter svarte hun.

     

    Halvor Røylen

    Leserinnlegg
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn WhatsApp Email
    Rune Hagestrand
    • Website

    More Cases

    Artikkel 3. juni 2026

    Til hytta, jobb eller ferie: Slik unngår du ladeproblemer på veien

    Artikkel 21. april 2026

    Hva betyr det å samle smålån i ett lån?

    Artikkel 12. april 2026

    Vegårshei og Gjerstad demenskor: Sang, fellesskap og en god kaffekopp

    Artikkel 10. april 2026

    Bli med på jegerprøvekurs i april!

    Artikkel 8. april 2026

    Over 4000 HV-soldater har øvelse

    Artikkel 30. mars 2026

    Knallsesong for Gjerstads skiskyttere

    Artikkel 17. mars 2026

    Er det lurt å bake billånet inn i huslånet?

    Artikkel 28. februar 2026

    Ny, egenprodusert serie fra Heim TV

    Artikkel 26. februar 2026

    Lån uten sikkerhet: Fleksibilitet og vilkår

    Artikkel 30. januar 2026

    Digital vekst i distrikts-Norge: Hvorfor one.coms nye nettside er viktig for lokale bedrifter

    Artikkel 19. januar 2026

    Agder Sparebank introduserer mikrosparing

    Artikkel 18. desember 2025

    Alt du trenger å vite om gjerder til eiendommen din

    Artikkel 4. desember 2025

    Næringssjefer fra hele Agder besøkte Gjerstad og Risør

    Artikkel 12. november 2025

    Forstoppelse | Hvorfor oppstår det – og hva kan du selv gjøre?

    Artikkel 3. november 2025

    Bokostnadsindeks: Gunstig å bo i Gjerstad

    Artikkel 31. oktober 2025

    Tilbyr studie i montering og installasjon av solkraftanlegg

    Artikkel 30. oktober 2025

    Så mye billigere ble Norgespris i oktober i Gjerstad

    Artikkel 18. oktober 2025

    Sammen om å utvikle jakt og jaktskyteferdigheter.

    Artikkel 10. oktober 2025

    – Alle barn fortjener en trygg hjemmebane

    Artikkel 9. oktober 2025

    – Hjelpen kommer for sent

    Artikkel 26. september 2025

    Husk fotokonkurransen for september

    Artikkel 3. august 2025

    Meninger: Arvesynden

    Artikkel 31. juli 2025

    Kjøpeguide – Hvordan velge riktige bremseklosser for bilen din

    Artikkel 7. juli 2025

    Norsk Tipping har gjort det igjen

    Leave A Reply Cancel Reply

    Kontaktinformasjon:

    Redaktør: Rune Hagestrand
    Telefon: 934 33 700
    E-post: post@igjerstad.no

    Siste Saker

    På søndag starter Panter-eventyret

    19. juni 2026

    Slik blir bibliotekets åpningstider i sommer

    19. juni 2026

    – Nå skal bakmennene tas

    19. juni 2026
    6,316

    Lokal nettavis for Gjerstad i Agder. Vi har fokus på nyhetsstoff for gjersdølinger ute og hjemme, og muligens også for noen andre :-)

    igjerstad.no

    4 days ago

    igjerstad.no
    igjerstad.no/kl-16-00-i-dag-folg-kommunestyret-pa-nett/ ... See MoreSee Less

    Kl. 16.00 i dag: Følg kommunestyremøtet på nett - iGjerstad.no - Nyheter fra Gjerstad

    igjerstad.no

    Det siste kommunestyremøtet før ferien starter i dag, torsdag, kl. 16.00. I møtet vil det bl.a. bli avgjort om kommunen skal gå inn for å etablere et kommunalt utviklingsselskap til bolig- og næ...
    View on Facebook
    · Share

    Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share by Email

    igjerstad.no

    6 days ago

    igjerstad.no
    igjerstad.no/gjerstad-kommune-er-utnevnt-til-trafikksikker-kommune/ ... See MoreSee Less

    Gjerstad kommune er utnevnt til Trafikksikker kommune. - iGjerstad.no - Nyheter fra Gjerstad

    igjerstad.no

    Gjerstad kommune er først ut blant kommunene øst i Agder til å kunne kalle seg Trafikksikker kommune. Å bli godkjent som en trafikksikker kommune betyr ikke at det ikke kan skje ulykker i kommunen...
    View on Facebook
    · Share

    Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share by Email

    igjerstad.no

    6 days ago

    igjerstad.no
    igjerstad.no/satser-pa-fullt-hus-og-stormende-jubel-fra-kl-20-00-i-kveld/ ... See MoreSee Less

    Satser på fullt hus og stormende jubel fra kl. 20.00 i kveld - iGjerstad.no - Nyheter fra Gjerstad

    igjerstad.no

    Åsbøpuben er stedet der fotballinteresserte gjersdølinger møter likesinnede i kveld. Det er store forventninger til Norges kamp mot Irak som starter kl. 24.00. Ståle Solbakkens menn er med stor s...
    View on Facebook
    · Share

    Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share by Email

    igjerstad.no

    1 week ago

    igjerstad.no
    igjerstad.no/meninger-tillit-krever-like-spilleregler/ ... See MoreSee Less

    Meninger: -Tillit krever like spilleregler - iGjerstad.no - Nyheter fra Gjerstad

    igjerstad.no

    Tillit er en av Norges viktigste styrker. Den gjør at folk betaler skatt, godtar omfordeling og hjelper hverandre. Norge har fortsatt høy tillit, men tilliten er på vei ned. Ifølge DFØs innbygger...
    View on Facebook
    · Share

    Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share by Email

    igjerstad.no

    1 week ago

    igjerstad.no
    igjerstad.no/verneprisen-for-2026-ble-delt-ut-pa-holmen-gard-i-ettermiddag/ ... See MoreSee Less

    Verneprisen for 2026 ble delt ut på Holmen Gård i ettermiddag - iGjerstad.no - Nyheter fra Gjerstad

    igjerstad.no

    Gjerstad kommunes vernepris kom i stand etter initiativ fra Torgrim Landsverk. Han og kona fikk Aust-Agder fylkeskommunes vernepris i 2018. Sent søndag ettermiddag ble prisen for 2026 delt ut i forbi...
    View on Facebook
    · Share

    Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share by Email

    Facebook Instagram
    • Home
    • Buy Now
    © 2026 No Limit Events AS

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Scroll Up