Dette opplyser fylkesrådmann og styreleder i Aust-Agder Vegfinans, Arild Eielsen via nettsidene til Aust-Agder fylkeskommune i ettermiddag.
Her heter det bl.a.:
«15. januar 2018 avsluttes innkrevingen på E18 i Gjerstad, Grimstad og Lillesand. Tiden er inne til å oppsummere hvilke midler som er krev inn, og hvilke prosjekter som er finansiert med bompenger. Innkrevingen startet i november 2001 på Østerholtheia i Gjerstad og på Svennevig i Grimstad.
Bommene i Gjerstad, Grimstad og Lillesand har finansiert prosjektene E18 Grimstad-Kr.sand (1,5 mrd), E18 Brokelandsheia-Vinterkjær (100 mill), div. gang- og sykkelveier, samt kollektivtiltak (50 mill) og planlegging av E18 Tvedestrand-Arendal (50 mill) Ca. 800 millioner er kommet inn via bommen på Østerholtheia i Gjerstad». Sitat slutt.
Bedre kommunikasjon med Kragerø
Historisk sett har Gjerstad alltid hatt god kommunikasjon med vår nabokommune i øst, Kragerø. De fleste voksne husker godt de faste bussrutene med Håkon Aasbø og senere med sønnen Dag. Siden 2001 har bommen hatt en betydelig negativ konsekvens. Å reise til Kragerø med bil, med en fast «billett» på 70,- tur/retur har nok bremset godt på trafikken.
Fri passering over fylkesgrensen vil ganske sikkert føre til økt trafikk begge veier, og det vil også næringslivet på Brokelandsheia nyte godt av. I tillegg vil det bli mer aktuelt for flere å pendle østover enn vestover, da det om ikke lenge også vil komme bommer rundt Arendal som gjør det dyrere enn før for gjersdølinger med jobb i Arendal og vestover.