Med støtte fra Tekna reiser Vitensenteret Sørlandet langt for å smitte 850 elever i hele Agder med realfagsglede.
I 2024 fyller Tekna 150 år, og i den forbindelse gir fagforeningen alle landets vitensentre 150.000 kroner hver for å spre realfagsglede til barn og unge på skolene. Blant dem er Vitensenteret Sørlandet som bruker midlene til å engasjere 850 elever.
– Alle skal ha et tilbud om et vitensenter samme hvor hen de bor i landet. Det er derfor viktig å nå ut til de som ikke ellers har mulighet til å besøke Vitensenteret Sørlandet. Når du treffer skoleklassen treffer du hele kommunen, sier Solveig Helgesen, formidler og pedagog ved Vitensenteret Sørlandet.
Vitensenteret Sørlandet har bestemt seg for å dra til skoler som vanligvis ikke får sjansen til å besøke dem. Under besøkene har barn og unge fått teste ut hvordan realfag kan brukes i praksis.
– Elevene har blant annet bygget heisekraner og programmert dem til å heise vekter. Målet er at de skal finne ut hvor mye vekt kranene kan løfte, sier formidler Joakim Svindland ved Vitensenteret Sørlandet.
Må vekke interessen tidlig
Norge har en kritisk mangel på teknologisk og realfaglig kompetanse i arbeidslivet. Dette skyldes blant annet en stor nedgang i unge som velger realfag, en trend som truer med å bremse de nødvendige endringene samfunnet står overfor, som det grønne skiftet.
– Selv om næringslivet skriker etter denne type kompetanse og færre velger realfaglig utdannelse, finnes det ingen nasjonal satsing fra myndighetenes side for å snu den negative utviklingen, forklarer Elisabet Haugsbø, president i Tekna, som er fagforeningen for 107 000 naturvitere, teknologer og studenter. Derfor mener Haugsbø at man må begynne realfagssatsingen tidlig.
– Det er for seint å starte på videregående, ingen 16-åringer våkner en dag og tenker at «yes, jeg skal satse på matte», interessen må vekkes mye før, sier Haugsbø som roser Vitensenteret Sørlandet for måten de har brukt donasjonen på.
Vitensenteret Sørlandet gjør en viktig jobb
Forskning og erfaring viser at praktiske øvelser og kunnskap om hva fagene kan brukes til utenfor skolen, er viktig for å vekke engasjement og interesse for realfagene og for å motivere flere til å velge realfag senere i skoleløpet og i høyere studier.
– Vitensentrene er et viktig supplement til realfagsundervisningen i skolen, og bidrar på en super måte til å vekke interesse og engasjement ved å lære barn å eksperimentere selv, sier president Elisabet Haugsbø
Joakim Svindland ved Vitensenteret Sørlandet forteller at både lærerne og elevene er glade for opplegget.
– Jeg opplevde en enestående positiv takknemlighet fra både lærere og elever, spesielt etter gjennomført opplegg. Elevene var strålende fornøyd med å kunne bygge og utforske på egenhånd. Ved to anledninger bemerket jeg meg elevene i byggeprosessen der de fortalte de andre på gruppa at dette var den beste skoledagen noen gang, sier Svindland.
Fakta om realfagskrisen
• Nye tall fra PISA (2023) viser økt matteangst og en betydelig tilbakegang i matematikk og naturfag blant norske elever. Norge ligger nå på gjennomsnittsnivået blant OECD-landene i lesing og matte, mens vi ligger under snittet i naturfag.
• Andre land gir i gjennomsnitt mer enn 50 prosent flere timer til naturfag enn Norge Dette gjelder også for våre nordiske naboland. I Finland har elevene 142 timer per år i naturfag på ungdomstrinnet, og i Sverige 131, mot 88 i Norge.
• 95% av elever i videregående skole har forutsetninger for å klare den «vanskeligste» eller teoretiske matematikken (hjerneforsker Jo Boaler, mathemathical mindsets, 2016).
• Færre elever velger realfag som program- og valgfag. Kun 35 % av elevene innenfor de studiespesialiserende programmene velger programområdet realfag. Dette er en nedgang på nesten 10 % de siste 10 årene. Årets søkertall til høyere realfagsutdanninger viser en nedgang på 6,6% siden 2022, og er laveste antall førstevalgs-søkere på over 10 år. Spesielt har tallet på elever som tar kjemi, biologi og fysikk gått ned betraktelig de siste årene (elever og fagvalg i videregående opplæring, 2023-2024, udir.no).
• NHOs kompetansebarometer oppgir at 44 prosent av bedriftene har behov for kompetanse innen ingeniør- og tekniske fag, 22 prosent i stor grad. 30 prosent av bedriftene oppgir at de trenger personer med utdanning innen naturvitenskapelige og matematiske fag, 4 prosent oppgir at dette behovet er stort.