iGjerstad.no – Nyheter fra Gjerstad
    AKTUELLE SAKER

    På søndag starter Panter-eventyret

    19. juni 2026

    Slik blir bibliotekets åpningstider i sommer

    19. juni 2026

    – Nå skal bakmennene tas

    19. juni 2026
    Facebook Instagram
    iGjerstad.no – Nyheter fra Gjerstad
    • Hovedsiden
    • Politikk
    • Sport
    • Kultur
    • Kontakt oss
    • Om oss
    • Annonser
    Facebook Instagram
    iGjerstad.no – Nyheter fra Gjerstad
    Halvard Skaaland. Foto: Privat
    Meninger

    – Tidligere Bosvikansatte holdes for narr av Lønnsgarantifondet

    By Halvard Skaaland9. november 2024

    Halvard Skaaland, mangeårig ansatt hos Bosvik AS, er frustrert over dårlig behandling fra staten
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    26.06.2023 meldte eierne av Bosvik AS i Risør, Otterlei Group, oppbud for det ærverdige firmaet som var på vei inn i sitt 75 år.

    – Man kan si mye om den planlagte konkursen, og at det en uke før konkursen på et fellesmøte for alle ansatte ble gitt lovnader i forhold til videre drift og tilbakeføring av kapital til firmaet. Eierne valgte i stedet å vente til det var fire dager igjen til alle ansatte skulle har ferie, lønn og feriepenger. Dermed sparte eierne over 9 millioner i lønnsutgifter og feriepenger. Jeg ser på dette som ren spekulasjon i de ansattes penger, og en umoralsk avgjørelse. Selv om det ikke var penger i Bosvik, så var det penger i konsernet som kunne dekket dette.

    Men når det gikk slik det måtte gå med en eier som ikke hadde særlig interesse for hvordan dette godt etablerte selskapet skulle drives videre, så hadde jo de ansatte satt sin lit til NAV og lønnsgarantifondet. I Bosvik var det flere ansatte som hadde jobbet i godt over 40 år og betalt sin skatt i alle år.

    Fristen for fordringsanmeldelse var den 24.07.2023 og alle de ansatte sendt over sitt krav til bobestyrer. Grunnlaget for kravet var ferie penger for 2022, feriepenger for 2023 frem til konkurs, og 2 månedslønner. Alle disse opplysningene ble tatt rett ut av lønns- og regnskapssystemet til Bosvik, og det grunnlaget er det selvfølgelig ikke spørsmål om er riktig, siden dette er ført elektronisk på bakgrunn av de ansattes avtaler. Det ble opplyst fra boet at NAV hadde 2 måneders behandlingstid hvis det ikke var noen spørsmål til grunnlaget, og i dette tilfellet var det ikke det.

    Det gikk 4, 5 og 6 måneder uten at de ansatte fikk noen tilbakemelding. Reglene var slik at hvis NAV mener det er grunn for å stille spørsmål ved saken så kan de sette behandlingstiden til 12 måneder.

    Ja, dere leste riktig 12 måneders behandlingstid på saker hvor grunnlaget er tatt direkte ut av lønnssystemet. I februar 2024 fikk de ansatte som hadde krav inn i boet, tilbakemelding på at NAV ikke hadde åpnet sakene engang, og beskjeden var da at NAV brukte retten til å saksbehandle dette i 12 måneder. De fleste ansatte synes selvfølgelig dette var veldig urimelig, men hva kan man gjøre mot staten og NAV? Det er ikke stort den lille mannen i gata kan gjøre mot verdens største byråkrati,dessverre. Vi slo oss motvillig til ro med at da vil vi i det minste få pengene i august i år, 14 måneder etter konkursen.

    Men nei, så vel var det ikke, den 25.09.24 fikk de ansatte som har krav inn i boet beskjed om at NAV nok må ha lengre behandlingstid, og at behandlingen av sakene fra de Bosvik-ansatte tidligst vil bli behandlet i vårsemesteret i 2025, nesten 2 år etter at Bosvik gikk konkurs.

    Hva slags behandling er dette? Det går rett og slett ikke an å behandle mennesker på denne måten, her er det nærmere 60 tidligere ansatte som ikke vet om de får pengene sine etter 2 år!

    Hvis man nå går inn på NAV Lønnsgaranti på nettet, ser man at behandlingstiden ved spørsmål er økt til 15 måneder. Hvis det i tillegg dukker opp noen flere spørsmål, så kan behandlingstiden bli lengre. Hvordan definerer man lengre tid? Ett år til eller to? Hvis vi da etter to år er så heldige og fått behandlet saken, så er NAV så snill og grei og gir oss 3 uker på svare på en sak de har brukt 2 år på!

    Men dette er ikke det verste, hvis du da finner ut at dette ikke riktig, og klager på saken, så har NAV fantastiske 15 måneder på å behandle klagen på! I prinsippet kan det gå nesten fire år før de ansatte får pengene de har krav på. Dette er en så forkastelig behandling av skattebetalende arbeidstakere som det går an å bli.

    Det heter NAV lønnsgarantifond, og det er et statlig fond. Lønnsgarantiordningen skal sikre lønnsutbetalinger til de ansatte når deres arbeidsgiver går konkurs. Det finnes ingen unnskyldning for at de ikke skal gjøre den jobben som er forventet av et lønnsgarantifond.

    Det betales inn flere hundre millioner til lønnsgarantifondet hvert år. Denne ordningen fungerer ikke. Det er ikke bare de tidligere ansatte som blir berørt, men familiene deres også.

    Min tålmodighet er for lengst brukt opp, og jeg kommer til å gå videre i det politiske systemet med denne saken.

    Halvard Skaaland
    Frustrert tidligere ansatt i Bosvik

    Fakta:

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn WhatsApp Email
    Halvard Skaaland

    More Cases

    Fritid 19. juni 2026

    På søndag starter Panter-eventyret

    Fritid 19. juni 2026

    Slik blir bibliotekets åpningstider i sommer

    Kronikk 19. juni 2026

    – Nå skal bakmennene tas

    Kommunale saker 18. juni 2026

    Sa ja til Gjerstad Vekst AS med knappest mulig margin

    Kommunale saker 16. juni 2026

    Gjerstad kommune er utnevnt til Trafikksikker kommune.

    Lokal 16. juni 2026

    Satser på fullt hus og stormende jubel fra kl. 20.00 i kveld (tirsdag)

    Kronikk 15. juni 2026

    Meninger: -Tillit krever like spilleregler

    Kommunale saker 14. juni 2026

    Verneprisen for 2026 ble delt ut på Holmen Gård i ettermiddag

    Nyhet 14. juni 2026

    Grisle Tore G.L. travet inn 100 000 i Alm Svartens Æresløp

    Næringsliv 12. juni 2026

    Åsbø Pub er åpen!

    Kronikk 12. juni 2026

    Senterpartiet stoppet gebyrsmellen for lovlydige våpeneiere

    Lokal 11. juni 2026

    Utvider tilbudet: Festbuss til Kragerø hver lørdag i juni og juli

    Helse 9. juni 2026

    – Er det deg som blir min nye assistent?

    Kultur 8. juni 2026

    Flere satte pris på nytt bibliotektilbud på Brokelandsheia

    Kronikk 8. juni 2026

    Sps bygg- og anleggspakke bygger hele Norge

    Nyhet 6. juni 2026

    Valdorf Rubin lekte med konkurrentene på Klosterskogen

    Artikkel 3. juni 2026

    Til hytta, jobb eller ferie: Slik unngår du ladeproblemer på veien

    Kronikk 2. juni 2026

    – Nå setter vi foten ned for sosiale medier

    Fritid 2. juni 2026

    Friluftsliv i 2026: Mange flotte naturopplevelser i Gjerstad

    Nyhet 31. mai 2026

    4. plass i Elitkampen for Per Vetle med Grisle Tore G.L.

    Kommunale saker 31. mai 2026

    Møteplassen er åpen fra 12-16 mandag

    Har politireformen vært så ille for Gjerstad? Illustrasjonsbilde.
    Nyhet 31. mai 2026

    Den savnede gutten er funnet

    Nyhet 29. mai 2026

    Åpner bibliotekfilial på Brokelandsheia

    Nyhet 28. mai 2026

    Per Vetle er klar for samarbeid med ny hovedsponsor

    Leave A Reply Cancel Reply

    Kontaktinformasjon:

    Redaktør: Rune Hagestrand
    Telefon: 934 33 700
    E-post: post@igjerstad.no

    Siste Saker

    På søndag starter Panter-eventyret

    19. juni 2026

    Slik blir bibliotekets åpningstider i sommer

    19. juni 2026

    – Nå skal bakmennene tas

    19. juni 2026
    6,316

    Lokal nettavis for Gjerstad i Agder. Vi har fokus på nyhetsstoff for gjersdølinger ute og hjemme, og muligens også for noen andre :-)

    igjerstad.no

    5 days ago

    igjerstad.no
    igjerstad.no/kl-16-00-i-dag-folg-kommunestyret-pa-nett/ ... See MoreSee Less

    Kl. 16.00 i dag: Følg kommunestyremøtet på nett - iGjerstad.no - Nyheter fra Gjerstad

    igjerstad.no

    Det siste kommunestyremøtet før ferien starter i dag, torsdag, kl. 16.00. I møtet vil det bl.a. bli avgjort om kommunen skal gå inn for å etablere et kommunalt utviklingsselskap til bolig- og næ...
    View on Facebook
    · Share

    Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share by Email

    igjerstad.no

    1 week ago

    igjerstad.no
    igjerstad.no/gjerstad-kommune-er-utnevnt-til-trafikksikker-kommune/ ... See MoreSee Less

    Gjerstad kommune er utnevnt til Trafikksikker kommune. - iGjerstad.no - Nyheter fra Gjerstad

    igjerstad.no

    Gjerstad kommune er først ut blant kommunene øst i Agder til å kunne kalle seg Trafikksikker kommune. Å bli godkjent som en trafikksikker kommune betyr ikke at det ikke kan skje ulykker i kommunen...
    View on Facebook
    · Share

    Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share by Email

    igjerstad.no

    1 week ago

    igjerstad.no
    igjerstad.no/satser-pa-fullt-hus-og-stormende-jubel-fra-kl-20-00-i-kveld/ ... See MoreSee Less

    Satser på fullt hus og stormende jubel fra kl. 20.00 i kveld - iGjerstad.no - Nyheter fra Gjerstad

    igjerstad.no

    Åsbøpuben er stedet der fotballinteresserte gjersdølinger møter likesinnede i kveld. Det er store forventninger til Norges kamp mot Irak som starter kl. 24.00. Ståle Solbakkens menn er med stor s...
    View on Facebook
    · Share

    Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share by Email

    igjerstad.no

    1 week ago

    igjerstad.no
    igjerstad.no/meninger-tillit-krever-like-spilleregler/ ... See MoreSee Less

    Meninger: -Tillit krever like spilleregler - iGjerstad.no - Nyheter fra Gjerstad

    igjerstad.no

    Tillit er en av Norges viktigste styrker. Den gjør at folk betaler skatt, godtar omfordeling og hjelper hverandre. Norge har fortsatt høy tillit, men tilliten er på vei ned. Ifølge DFØs innbygger...
    View on Facebook
    · Share

    Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share by Email

    igjerstad.no

    1 week ago

    igjerstad.no
    igjerstad.no/verneprisen-for-2026-ble-delt-ut-pa-holmen-gard-i-ettermiddag/ ... See MoreSee Less

    Verneprisen for 2026 ble delt ut på Holmen Gård i ettermiddag - iGjerstad.no - Nyheter fra Gjerstad

    igjerstad.no

    Gjerstad kommunes vernepris kom i stand etter initiativ fra Torgrim Landsverk. Han og kona fikk Aust-Agder fylkeskommunes vernepris i 2018. Sent søndag ettermiddag ble prisen for 2026 delt ut i forbi...
    View on Facebook
    · Share

    Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share by Email

    Facebook Instagram
    • Home
    • Buy Now
    © 2026 No Limit Events AS

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Scroll Up