Styremedlem og roller
Ja, jeg bruker bevisst begrepet styremedlem på medlemmer i kommunestyret. Stadig ser vi at mange er mer opptatt av å bremse og ikke styre. En vil helst ha alt som før. Noen politikere framstår som forhåndsbestemt på å være uenige i beslutninger som medfører forandring. Også det som ikke fungerer og som slett ikke er tilpasset framtidig rammebetingelser og innbyggernes behov, skal bevares. En kan lure på hvorfor en blir med i ett styre dersom en ikke vil styre virksomheten og synliggjøre framtidige behov og målsettinger. Styremedlemmer må tenke helhet og ikke særinteresser som øvrebygda og ytrebygda. En kan lure på hvor klokt det er å satse millioner på boligfelt i deler av kommunen som en veldig gjerne ønsker boligbygging, dersom tomtene der ikke er etterspurt.
Ris gis under fire øyne, ros kan gis åpenlyst. Det er særlig viktig for styrerepresentanter. En må ikke sette sin leder / rådmann i forlegenhet med åpenlys kritikk. Det er nødvendig at slikt kommer fram og blir framført konstruktivt. En helt annen sak er politisk uenighet mellom partier og politikere.
Boplikt
Mange kommuner ønsker ikke endringer i lover og regler for bo – eller driveplikt på gårdene. En argumenterer med at takket være dagens lovverket har vi i dag ett levende landbruk. Merkelig når en vet om mange ubebodde gårder antall bruk som legges ned hvert år. Nå kan en altså ikke pålegge boplikt uten at andre er interessert i tilflytting og kjøp av eiendommen. Høyesterett har bestemt at Staten ikke kan pålegge boplikt bare fordi det passer landbruket. En skal ta personlige hensyn, vektlegge tilknytningen til bruket, livssituasjonen til kjøper og avkastningen som bruket gir. Det er ikke anledning til rutinemessig å pålegge boplikt dersom andre hensyn taler for fritak. Mange kommunale pålegg om boplikt er blitt overprøvd. Det er underlig at en ikke ser at dette lovverket ikke lenger er tidsmessig godt nok. Det blir spennende å se hvilke endringer som kommer på dette. Rimeligvis bør vel rettspraksis og alle klagene som er tatt til følge få konsekvenser for det nye lovverket.
Kommunereformen
Så ser vi at noen helst vil være unntatt fra kommunereformen og fortsatt være egen kommune. Det oppfattes ikke som noe problem at en mangler kvalifiserte søkere til ledige stillinger for å betjene lovpålagte oppgaver og gi innbyggerne gode nok tjenester. Det løser en best med samarbeid og kjøp fra andre. En argumenter med at reformen ikke medfører mindre byråkrati, selv om antallet kommuner halveres. Likevel ser vi at de fleste nå har oppfattet nødvendigheten av en slik reform. Den lille kommunen Fyresdal var lenge motstander av reformen og ville fortsette som egen kommune. Sannelig, nå er de enige med Kviteseid om å bli sammen. En har også samlet seg om Dalen som nytt kontorsted for rådmannen og hans stab og vil samle og utvikle andre aktiviteter i Fyresdal. Samtidig inviterer en andre kommuner med. Det ser nå ut som en styrer!
De 4 Grenlandskommunene pluss Kragerø og Drangedal vil utrede sitt felles alternativ. På gjerstad.org var det en godt besvart gallup hvor en ble spurt om hva en ville velge dersom Gjerstad fikk valget mellom å bli en del av storkommunen Grenland eller Arendal. Veldig mange stemte der og det ble jevnt. Trolig vil kommunene i østregionen nærmest Arendal velge det alternativet. Så er jeg undrende til at Gjerstad faktisk velger bort Risør, dersom ikke andre kommuner blir med. Begge kommunene bør ha fordeler av sammenslåing og bli i samme enhet. Det kan fort bli slik at Fylkesmannen må gå inn for Grenland eller Arendal for Gjerstad. Kjøretiden fra Brokelandsheia til Arendal og Porsgrunn er nå ca 45 minutter og vil bli enda raskere med vei- og baneutbygging. Jeg bor selv på Eikstrand midt mellom Stathelle og Langesund. På 36 år har jeg kun vært innom rådhuset i Langesund to ganger og da for min arbeidsgiver. Plasseringen av kommune senteret er ikke viktig for de nye kommunene. For øvrig tar det like lang tid å kjøre fra Stathelle til Brokelandsheia som det tar å kjøre til rådhuset i Skien.
La oss håpe at det er realistisk med en kommune mellom Arendal og Grenland. Telemark ønsker fortgang i etableringen av regionen Buskerud, Vestfold og Telemark. Trolig vil BVT da få sin ledelse i Tønsberg og Agder ender nok opp i Kristiansand, like lang kjøretid begge veier.
En Sørlending er beskrevet som en person en ikke så lett blir klok på. Han kan framstå litt unnvikende og spiller på det usagte. Har du han som venn, har du han for livet. Er han ikke din venn, så vet du det ikke. Telemarkingen er kjent for å framstå som mer stridig og tydelig. Lynne til folk fra Gjerstad har kan hende noe fra begge kanter.
Jostein Vestøl