Prisstigning, høy rente og økte drivstoffkostnader kombinert med økte bompengekostnader har gitt mange bilister utfordringer med hverdagsøkonomien de siste årene.
Hvordan får bilistene det med den nye rødgrønne flertallskonstellasjonen?
Nær sagt alle i Norge har følt de voldsomme prisøkningene på kroppen de siste årene, og bilistene er ikke noe unntak. Snarere tvert imot. Kostnadene knyttet til nødvendig transport har økt voldsomt på grunn av de historisk høye drivstoff- og energiprisene som har vedvart over flere år. Bensin- og dieselprisene alene har steget med mellom 30 og 40 prosent på få år, renten er høy og bompengebelastningen er stigende.
Kjører bil på kreditt
80 prosent av all persontransport i Norge skjer med bil, og bilen er fullstendig avgjørende både for at livet til den enkelteog samfunnet som sådan skal gå rundt. Nettopp derfor er det alvorlig at de bilrelaterte kostnadsøkningene alene gjør dype innhogg i vanlige nordmenns husholdningsbudsjetter. KNA har gjort nasjonale undersøkelser som viser at mange bilister velger bort trygge, nye veier på grunn av bompengebelastningen, og at mange tar opp lån for å dekke kostnader til vanlig bilhold. Situasjonen er rett og slett alvorlig for de som sitter nederst ved bordet og det er ganske mange.
KNA er spente på hva den nye rødgrønne «tutti-frutti»-alliansen betyr i praktisk politikk for norske bilister i årene fremover. Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum ertydelig på at det var uaktuelt å øke drivstoffavgiftene i forhandlinger om statsbudsjettet, men samtidig har Vedum medgitt at det var beinharde kamper om avgifter innad i Arbeiderpartiet/Senterpartiets regjering frem til SPs exit på nyåret.
Argumentene for økte drivstoffavgifter er borte
KNA deler de rødgrønnes engasjement både for grønn omstilling og for utjevning av forskjeller basert på hvor man bor og hvor mye man tjener. Derfor er vi bekymret for hvordan eventuelle økninger i bruksavgifter og bompenger vil kunne ramme norske bilister både på kort og lang sikt. Den grønne omstillingen av bilparken skjer nå naturlig gjennom atdet så å si bare kjøpes utslippsfrie personbiler på nybilmarkedet, og det er også god grønn politikk å bruke opp biler som allerede er produsert før de vrakes. Dermedforsvinner også det fleste argumenter for å øke bruksavgiftene.
KNA er neppe de eneste som venter i spenning på hvilken bil- og avgiftspolitikk som vil bli gjeldende etter høstens budsjettforhandlinger. Det er millioner av norske bilister som allerede snur på krona for å få hjulene til å gå rundt – både i direkte og billedlig forstand.